Overslaan en naar de inhoud gaan

Kinderen digitaal slecht opgeleid, VodafoneZiggo voert campagne

Museum van de Beroepenrevolutie in Nemo kijkt naar welke beroepen we in de toekomst wel en niet nodig hebben.
Miniatuurvoorbeeld
Beeld uit het Museum van de Beroepenrevolutie
© VodafoneZiggo
Miniatuurvoorbeeld
Beeld uit het Museum van de Beroepenrevolutie
© VodafoneZiggo

VodafoneZiggo bemoeit zich als merk met de opleiding van Nederlandse kinderen. Die worden slecht voorbereid op de toekomst, aldus de telecomgigant, hun digitale vaardigheden schieten tekort. De telecomgigant is daarom een campagne gestart. In Nemo in Amsterdam is het Museum van de Beroepenrevolutie geopend over het belang van digitale vaardigheden voor toekomstige beroepen. Bovendien gaan 400 medewerkers van het bedrijf voor de klas om les te geven over digitale vaardigheden.

related partner content for mobile comes here

 

Digitale kloof

Volgens de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) verandert één op de drie beroepen ingrijpend de komende jaren. Uit onderzoek van Kennisnet blijkt dat weinig scholen aandacht besteden aan het aanleren van digitale vaardigheden.

Vooral het feit dat pas in 2021 digitaal onderwijs onderdeel van het lesprogramma van basisscholen en middelbare scholen wordt is ‘veel te laat’, volgens Marieke Dekker, directielid van VodafoneZiggo. Zij ziet dagelijks wat voor impact digitalisering heeft op de arbeidsmarkt en vindt dat het onderwijs daar onvoldoende ondersteuning voor biedt.

Dekker: ‘Daardoor ontstaat er een kloof tussen wat kinderen leren en wat toekomstige werkgevers van hen verwachten. Kinderen moeten nu digitaal vaardiger worden, anders zitten wij allemaal straks met een groot probleem.'

Tijdmachine

Voor de campagne van de telecomprovider in het Science Museum NEMO is een expositie opgezet die de bezoeker met een ‘tijdmachine’ naar de toekomst transporteert. Eenmaal in 2030 geeft een futurist een rondleiding langs beroepen die inmiddels fundamenteel anders zijn geworden.

Zo zal het werk van een verpleegster er heel anders uitzien anno 2030. Niet omdat mensen geen zorg meer nodig hebben, maar omdat artsen en verpleegkundigen steeds meer online contact hebben met hun patiënten. Maar ook de ‘boer’; drones en robots zullen het werk overnemen, de boer wordt een techneut die op afstand zijn boerderij zal organiseren.

400 medewerkers voor klas

VodafoneZiggo ontwikkelde in samenwerking met Mediawijzer.net en ECP/veiliginternetten.nl in 2017 het online lesprogramma Online Masters. Het programma is gratis beschikbaar voor scholen en ouders om zelf aan de slag te gaan met digitaal onderwijs. Tijdens de week van de mediawijsheid, 16-23 november, staan 400 medewerkers van het bedrijf voor de klas om les te geven uit het programma. Het gratis lesprogramma is te volgen via online-masters.nl.

Het Museum van de Beroepenrevolutie is te vinden in de Panoramazaal van het NEMO Science Museum vanaf 15 november tot en met 17 november en is geopend om 10:00 uur tot 17:30 uur. De toegang is gratis.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in