Overslaan en naar de inhoud gaan

Ikea, stop per direct met de verkoop van Zweedse gehaktballen

Vegetarische opties aanbieden in het restaurant is een lege huls zolang IKEA haar beroemde ballen blijft verkopen.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Op de Websummit in Lissabon werden we overspoeld door plannen van merken die op een positieve manier willen bijdragen aan een betere wereld. Zo gebruikte Pia Heidenmar Cook, IKEA’s Chief Sustainabilty Officer, haar tijd op het podium voor de sessie ‘What does it mean to live a better life within the limits of one planet?’ waarin ze de missie van IKEA (geleend van Kate Raworth’s donut theorie) voor 2030 presenteerde.

related partner content for mobile comes here

Hoe IKEA ervoor gaat zorgen dat mensen een beter leven leiden binnen de beperkingen van onze planeet heeft (het bureau van) Pia mooi uitgewerkt in slides over klimaatverandering, duurzaamheid en bestrijding van ongelijkheid.

Ik luister aandachtig, maar merk dat ik moeite heb te geloven wat ze zegt. Ik herken de mooie woorden die ik zo vaak eerder heb gehoord, gelezen of zelf geschreven. Beloftes die te vaak zijn gemaakt zonder te worden opgevolgd door concrete en onmiddellijke actie. Daarom hoor ik Pia’s beloftes niet meer. Ik hoor alleen wat ze niet zegt.

Een miljard gehaktballen per jaar

Pia vertelt trots over de vegetarische opties in het IKEA restaurant, maar laat achterwege te vermelden dat IKEA wereldwijd ieder jaar ongeveer een miljard gehaktballen verkoopt. Ze vertelt niet hoeveel koeien en varkens hiervoor nodig zijn of hoe dit gebeurt. Geen slides over de impact van deze goedkope massaproductie op mens en milieu.

IKEA draagt niet alleen op enorme schaal bij aan het milieuprobleem, ze kan gerust één van de veroorzakers worden genoemd gezien de bodemprijs waarvoor het vlees wordt verkocht. Hoe kan IKEA plannen presenteren over het inspireren van klanten om duurzaam te leven als ze datzelfde publiek blijft voeden met het idee dat een gehaktbal € 0,42 kost?

Een vaak gehoorde mening is dat verandering tijd nodig heeft. Dat je  klanten niet ineens moet overvallen met grote veranderingen. Maar iedereen die zich daadwerkelijk om het milieu bekommert weet dat er geen tijd is. De transformatie naar een duurzame maatschappij vraagt om radicale aanpassingen die eerder vandaag dan morgen moeten worden doorgevoerd om effectief te kunnen zijn.

Duurzame vleesalternatieven

Wie onderdeel wil zijn van positieve verandering of zelfs de ambitie heeft anderen te inspireren, moet eerst naar zichzelf kijken en het eigen gedrag aanpassen. Als IKEA geloofwaardig wil zijn, moet ze dus direct stoppen met het verkopen van de gehaktballen.

Nee, het is niet alsof we McDonald's vragen om geen hamburgers meer te verkopen. IKEA verkoopt in de eerste plaats meubels. Zweedse gehakballen verkopen ze volgens IKEA restaurant bedenker Sören Hullberg omdat klanten met een volle maag beter in staat zijn om goede keuzes te maken. Als dit argument oprecht is, en laten we daarvan uitgaan, dan bieden duurzame vleesalternatieven een prima uitkomst.

Diezelfde dag hoorde ik iemand op een ander Websummit podium zeggen: “Soms zijn er bekende mensen nodig om bepaald gedrag te normaliseren.” Ik geloof dat bedrijven zoals IKEA (die hebben bijgedragen aan het normaliseren van spotgoedkope vleesconsumptie) nu nodig zijn om duurzaam geproduceerd eten te normaliseren.

Een fantastische narrative

Naast hun morele plicht is het een enorme kans om de invloed die ze hebben, in te zetten voor positieve verandering. IKEA dat stopt met de verkoop van gehaktballen is een fantastische narrative voor een campagne met gegarandeerde media aandacht. Als ze dan zeggen dat ze ‘all in’ gaan in hun strijd, wordt IKEA daarin misschien serieus genomen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Sophie

Goed stuk en zeker erg waar! Heb je je kritische vragen ook aan Ikea kunnen stellen?

Henrike

Zalig, de allemansrätten van Ikea, zou niet zonder kunnen... Helaas hebben een groeiende wereldbevolking, een ongebreidelde consumptie van vlees en allerlei andere zaken, alsmede onze onbaatzuchtige behoefte aan moderne mobiliteit een vernietigende invloed op onze lieve planeet. Tijd voor een ieder om bij zichzelf te rade te gaan...

Tom Okker

Lang leve "Wie dan leeft wie dan zorgt"! Over 4 à 5 miljard jaar explodeert de zon toch, joh, voorspellen de wetenschappers.
En: Ze schieten door, die vegamaffia.
Het is trouwens sowieso kluitjesvoetbal, tegenwoordig, door die "sociale" media.
(3 Aces op een rij! Knap hè?)

Mark

Maar zou de IKEA de verkoopprijs niet laag houden als lokkertje om naar IKEA te komen? Dan zegt de verkoopprijs niet alles over de inkoopprijs van het eten/vlees.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in