Een paar jaar terug startten we met ons bureau Salon Désir, een webshop in luxe lingerie. Het achterliggend idee was dat als je als bureau je klanten adviseert over de heilige drievuldigheid van de beïnvloeding, namelijk verleiding, overtuiging en conversie, dan kun je maar beter bewijzen dat je ze alle drie snapt. En dat kun je prima met een leuk product doen.
Nederige les in creativiteit
Het investeren in een webshopstartup was een nederige les in creativiteit: ideeën bedenken is makkelijk. Ideeën vormgeven is leuk. Ideeën aan de praat krijgen is de hel. Steve Jobs’ bekende mantra ‘real artists ship’ is er eentje die we letterlijk aan de lijve hebben ondervonden.
Er bleek een wereld van verschil tussen het bedenken en designen van een prachtig lingeriemerk, en het versturen van bestellingen, het terugkrijgen van lingerie met remsporen, het ervoor zorgen dat je conversiepad niet breekt, het invoeren van producten, het bijhouden van je voorraad, het ontwikkelen van publiek, enzovoort.
Idiote overtuiging
In ons vakgebied heerst een volslagen idiote overtuiging dat strategie en creatie belangrijker zijn dan productie en executie. We noemen dingen bedenken ‘creativiteit’, terwijl de echte magie zit in dingen aan de praat krijgen.
Ontwerpster Rebecca Rebouché schreef deze geweldige zin hierover: ‘Hustle is the dark horse of creativity, the close cousin of grit and tenacity. Without the hustle, drive and complete devotion to make things happen, you are average’. Daarom was onze lingerie-startup kansloos. We waren verliefd op het idee, maar niet voorbereid op het langdurige hosselen, trekken en sleuren om het ding aan de praat te krijgen.
Iets aan de praat krijgen krijgt zelden schoonheidsprijzen. Het gaat vaker over tactiek dan strategie. En toch is voor mij het hosselen, het zoeken, uitproberen, sleutelen en bijsturen de ultieme vorm van creativiteit. De rest is sterk overroepen.