Met alle respect: natuurlijk is het enorm knap om witwassende organisaties vol graaiende witte mannen te verkopen als ‘een leuk menselijk bedrijf’. Of de grootste fossiele vervuilers van een commercial voorzien waarin ze zonnepanelen op een studentenauto schroeven: ‘wij zijn oké!’ En ja, het is is verleidelijk om groene sausjes voor palmolieproducten te verzinnen. Die creativiteit levert zoveel op dat je met je hele gezin naar die verre jungle kunt vliegen, nog net voordat de laatste stukjes zijn omgehakt: ‘Je wilt je kinderen toch iets moois meegeven?’ Maar sommige creatieve geesten wilden toch laten zien dat het ook anders kan:
Colakiller
Voormalig Socialmediastrateeg Charlotte Krijger begon Yaya Kombucha, een puur natuur alternatief voor frisdrank. Weinig suiker, geen alcohol en helemaal biologisch. Kombucha is een eeuwenoude gefermenteerde drank die precies zo geitenwol smaakte als-ie klonk… totdat Charlotte en haar kompaan Tom Vollebregt het gingen combineren met gember, ananas, blauwe bes, pepermunt en hibiscus. Wow! Jengelende colakinderen of slowdriphipster, ze zijn allemaal in één keer om. Zag ze laatst ook bij Ekoplaza staan en bij Jumbo staat nu hun dagverse Tommy Label in de koeling.
Nuudisme
Wilbert Leering, Jeroen van de Sluis, Loek van Doorn en Martijn van Seters werkten zich in het zweet voor een verantwoorde deo, Nuud. Bijzonder, want geen roller, spray of stick maar een crème. Zonder rare chemicaliën, prachttube van suikerriet, duurzame productie en zo geconcentreerd dat je met 20 ml Nuud 3 maanden fris bent: je hebt het maar om de paar dagen nodig. Getest op mijn huispubers. Bijkomend voordeel van Nuud: ik hoef ’s ochtends niet meer door een Axe-nevel het huis te verlaten met een gasmasker op. Inmiddels is Nuud de ‘100.000 oksels’grens gepasseerd.
Drijfhout & Vluchtelingen
Dan is er Art Director Tirzah Laan, die met de Driftwood Tales een enorm tof en megaduurzaam modemerk heeft. Mooi spullen, natuurlijk materiaal en eerlijk gemaakt. Aranka van der Pol bedacht Lots of Lesvos: kruidenmixen, honing en olijfolie van Griekse families die vluchtelingen helpen, maar door afname toerisme en de Griekse crisis geen cent meer te makken hebben.
Account doet ook mee
Zei ik creatieven? Ook accountmensen en strategen gaan steeds vaker het groene pad op. Peter van de Akker met Saint Basics ondergoed en Stephan Zeijlemaker met Yumeko beddengoed waren al een tijdje bezig. Dit jaar begon René Jaspers met het versneld aflossen van zijn McDonalds Karma, door het overnemen van de biologische restaurant The Barn. Neem Bas Verdoorn, een geboren automerkmarketeer, die zijn koffie vroeger met suiker en een wolkje loodvrij dronk, maakt nu met Buurauto elektrische deelauto’s populair.
Ik verwacht natuurlijk niet dat alle reclamemakers transformeren in duurzame chipsbakkers of part-time burgemeester van een ecodorp… Maar als we nou allemaal stoppen met het willens en wetens rechtpraten van kromme opdrachtgevers zou de wereld al een stukje beter worden. Hoe meer marketingmensen een grens trekken, hoe mooier 2019 wordt. Doe er je voordeel mee.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!
Laten we eens beginnen in onze eigen achtertuin te kijken en daar met kleine veranderingen onze impact positief om te buigen!
Geweldig stuk!