Volgens onderzoek levert e-mail marketing een aanzienlijk hogere respons op dan traditionele mailings, reclame en banner-advertenties. Aan succesvolle e-mail marketing is echter een belangrijke voorwaarde verbonden. Marketeers moeten vóóraf toestemming vragen voor het sturen van berichten of ontvangers een simpele mogelijkheid bieden zich van verzendlijsten te laten halen. Is eenmaal aan die voorwaarde voldaan, dan biedt e-mail ‘oude mogelijkheden, maar dan online’ en daadwerkelijk nieuwe kansen.
Maatwerk is zo’n kans. E-mail berichten kunnen productinformatie bevatten, die specifiek is afgestemd op individuele ontvangers. Een andere kans: tracking van resultaten van e-mail campagnes. Eenvoudig kan worden geregistreerd of een klant doorklikt van een e-mailbericht naar een Website, en of hij iets aanschaft. Trackingmogelijkheden kunnen bovendien worden gebruikt om verschillende e-mail berichten tegelijkertijd te testen op effectiviteit.
De mogelijkheden om via e-mail de klantenloyaliteit en winst te stimuleren zijn legio. Denk aan klantenrelatie e-mail, het sturen van periodieke berichten over nieuwe producten, acties etcetera. Of aan e-mail voor ‘herinneringsservices’, bijvoorbeeld een autokoper wijzen op de volgende servicebeurt. Verder kan e-mail worden ingezet voor statusbevestiging van orders, klantenservice-activiteiten, prospectbenadering, ‘virale’ marketing (klanten brengen nieuwe klanten aan, via ‘zend dit aan een vriend-button’). Ook is e-mail een prima instrument voor follow-up van evenementen (bedankje na beursbezoek), co-marketing met partners, en communicatie met kanaalpartners. (sales & marketing management, maart 2000)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!