Het uitblijvend effect van een online oproep in 2010

Wat hebben banken, Hyves en TSA met elkaar te maken? Ze waren dit jaar alledrie onderwerp van een oproep tot actie die vooral via Internet plaatsvond; van acties die niet tot noemenswaardige resultaten leidden. Dus Gladwell had toch gelijk met zijn stelling the revolution will not be tweeted?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Allereerst excuses: deze tekst is geschreven via een netwerkverbinding die mij niet toestond hyperlinks in te bouwen. Daarom onderaan het artikel ouderwets een opsomming eindnoten

Dit najaar deden diverse mensen een poging om op 7 december een bank run te organiseren. Nee, het was geen actie tegen het aanstaande wetsvoorstel hierover, dat het kabinet vorige week aankondigde. Nee, hun doel was om banken "een lesje in nederigheid te leren". In de ultieme consequentie hiervan, het ineenstorten van het bancaire systeem vanwege het wegvallen van de vertrouwensbasis, geloofden ze blijkbaar bij voorbaat al niet. Meeste aandacht ging uit naar Eric Cantona, met een veel bekeken video oproep. Banken bereidden zich voor, VARA Uitgesproken! probeerde er ijverig een issue van te maken, maar enig effect bleef uit: banken meldden geen noemenswaardige ontwikkelingen op 7 december.

Aan de andere kant van de oceaan werd druk gediscussieerd over de in de ogen van sommigen buitenproportionele veiligheidsmaatregelen die met Thanksgiving in de Verenigde Staten van kracht zouden worden. In de dagen voorafgaand aan Thanksgiving ging op gegeven moment 1 op de 10 (!) tweets over de maatregelen van de Transport Security Authority. Het onder meer extra fouilleren zou niets minder dan een soort gate rape zijn en mensen riepen op tot boycots en protestacties. En mensen stelden daaraan mee te zullen doen. Wat gebeurde er op Thanksgiving? Geen enkele noemenswaardige protestactie vond plaats en de maatregel werd zonder problemen ingevoerd, zoals is te lezen in een blog van Kunur Patel op AdAge hierover.

Nog zo’n actie, die in Nederland plaatsvond, was de oproep op de dag dat bekend werd dat de Telegraaf Media Groep Hyves zou overnemen. Het summum van belangrijkheid anno 2010 werd kortstondig gehaald voor : de hashtag was trending topic en offline media namen de berichtgeving over als ware het een bedreiging voor Hyves en voor TMG. Nu blijkt uit navraag bij Hyves dat wel degelijk duizenden Hyvers hun lidmaatschap opzegden. Maar er kwamen er ook duizenden bij. Met als per saldo effect dat Hyves sinds de bekendmaking van de overname tot nu er zo’n 200.000 leden bij heeft gekregen.

Wat zegt dit allemaal? Dat iedereen online alleen maar roept en niet doet? Dat het management gelijk heeft met de standaard reactie op een posting of een tweet “Dat dat ook maar een mening is”. Nee, zeker niet. Want je moet wel even wat doen met informatie. Kijken wie het zegt, kijken waarom die persoon het zegt, bepalen of er een kern van waarheid in zit. Daar zit vervolgens de kracht van goed online reputatie management: het kaf van het koren scheiden en beargumenteerd aangeven waarom het ene issue geen probleem is en waarom het andere issue een crisis-in-wording is.

Vanzelfsprekend houden we voor onszelf, onze eigen afdeling en onze eigen organisatie goed bij wat we doen. Wat het effect is geweest van een bepaalde actie. Opportunistisch als we zijn gieten we die succesverhalen natuurlijk in mooie Excel of PowerPoint sheets, zoals Brian Solis ons tijdens An evening with… 2010 allemaal op het hard drukte. Want anders snapt datzelfde management het misschien niet meteen. Maar minstens zo belangrijk, gezien bovenstaande voorbeelden, is het om het ook goed bij te houden als we niets doen.

- The revolution will not be tweeted - Malcom Gladwell (The New Yorker, 4 oktober 2010)
- Kabinet: oproep tot bankrun strafbaars tellen (NOS, 23 december 2010)
- Cantona: Kill the Banks (YouTube)
- Five things you didn't know about Social Media analytics - Kunur Patel (AdAge, 30 november 2010)
- een hype’je – Camil Driessen (De Pers, 1 november 2010)
- An Evening with Brian Solis was inspirerend en belangrijk – Jos Govaart (Coopr.nl, 14 december 2010)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie