Heineken pauzeert wereldwijd zijn advertentie-uitgaven op Facebook en Instagram voor de maand juli. Dat is een onderdeel van het besluit om aanpassingen te maken in Heinekens strategie en uitgaven op sociale media.
Heineken besloot tot de tijdelijke wereldwijde advertentiestop naar aanleiding van de hatelijke teksten en het nepnieuws dat op Facebook wordt toegestaan. De oproep aan marketeers om hun advertentiebudgetten van Facebook te halen klonk in de afgelopen dagen steeds luider. Heineken: 'Wij maken ons zorgen over schadelijke inhoud op sociale media.'
Gesprek
Tegelijkertijd zegt Heineken de gesprekken met zijn sociale mediapartners voort te zetten met als doel om het verspreiden van fake-nieuws en aanzetting tot haat, discriminatie, geweld en racisme op hun platforms aan te pakken.
Talmen
Een rondgang van Adformatie vorige week, leerde dat veel Nederlandse adverteerders zich nog beraden op hun positie ten aanzien van de ontstane situatie rond Facebook. Waar in de VS steeds meer adverteerders handelen door budget weg te halen, wachten Nederlandse adverteerders nog af en zeggen eerst het gesprek met Facebook aan te willen gaan.