Deze Trappisten brouwen hun eigen bier. Maar in tegenstelling tot andere Belgische monniken, houden zei de productie puur en ambachtelijk.
Hun motto is opmerkelijk: we brouwen om te leven, maar leven niet om te brouwen. De productie blijft beperkt, 120.000 flessen per jaar.
Op de flessen zit geen merk of etiket en ook adverteren doen ze niet. Toch is er een enorme vraag naar dit unieke, heerlijke Trappistenbier. Kortom, marketing door niet aan marketing te doen.
De Trappist uit Westvleteren wordt door menig bierliefhebber het lekkerste bier ter wereld genoemd. In combinatie met de beperkte verkrijgbaarheid hebben de monniken goud in handen, waar menig marketeer jaloers op kan zijn.
Bierliefhebbers rijden honderden kilometers om hun doosjes Trappist te bemachtigen. Bestellen, maximaal 2 doosjes per klant, kan alleen op afspraak, via de biertelefoon. Eens per maand worden de bestellingen verwerkt en verzonden.
De kern van het succes en het 'merk' Trappist uit Westvleteren draait om rituelen. Het brouwproces. De schaarste. De biertelefoon. De maandelijkse uitlevering.
Wat kunnen wij daarvan leren als moderne marketeers? Misschien begint het wel met niet het onderste uit de (bier)kan willen, niet je omzet en opbrengst willen maximaliseren. Een aardige kerstgedachte...
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!