Premium

Hans van Brussel neemt Opzij over

Er komt een nieuw team van makers en een nieuwe koers.

Veen Media is nu nog uitgever van Opzij, maar kondigde al eerder aan van de titel af te willen. Hans van Brussel gaat het feministische maandblad dat 45 jaar bestaat onder eigen vlag uitgeven.

Van Brussel: 'Ik ben meerdere malen in bladen gestapt. Deze overname lijkt het meest op die van Haagse Post dat ik in 1985 overnam (later werd het na een fusie met De Tijd, HP/De Tijd). Dat heb ik toen met meerdere aandeelhouders gedaan. Dat doe ik nu ook met Opzij. Ik participeer zelf en kijk of er nog iemand kan aanhaken.'

'Dramatische oplagedaling'
De uitgever gelooft nog in de titel, ondanks de 'dramatische daling' in oplage. 'Ik heb een ander exploitatiemodel voor ogen. We moeten kijken naar hoe je een maandblad anno nu uitgeeft om het verlies te stoppen.' Hoe de ideeën van Van Brussel eruit zien, zegt hij nu nog niet. 'In het model dat ik voor ogen heb, maakt het blad een klein verlies. Met HP/De Tijd is me drie jaar geleden ook gelukt .'

Irene de Bel vertrekt
Toen Opzij drie jaar geleden door Veen Media werd overgenomen, kwam er onder hoofdredacteur Irene de Bel een . Zij stopt nu als hoofdredacteur. Veen Media geeft nog wel het meinummer uit. 'Het juninummer is het eerste onder mijn leiding. In juli/augustus moet het nieuwe Opzij te zien dat door een nieuw team, voornamelijk freelancers, wordt gemaakt. Ik ga eerst kijken naar wie er van de huidige makers meekomt.

Van Brussel stopt zelf per mei met projecten die hij nu voor Audax doet, om zich op Opzij te kunnen richten. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie