Grolsch introduceert de opvolger van de krat en het blikje: de Cheersch

Pas tegen het einde van de presentatie spreekt topman Ab Pasman van Grolsch zijn ambitieniveau heel helder uit: ' Dit is de opvolger van het kratje en het blikje'.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ik ben er even stil van. Want waar gaat het over?

Vanmiddag was in de Amsterdamse Westergasfabriek de presentatie van . De Cheersch.
En hij is te koop vanaf 13 mei.

Wat is het?

Een PET-fles met 2 liter Grolsch-pils en in de starterskit een tapkop en een voetstuk voor de PET-fles. Je schroeft de tapkop op de fles en zet het geheel in het voetstuk en tappen maar?

In elke fles zit een losse koolzuurcapsule, die je er elke keer in moet zetten.

Sorry, maar Grolsch had toch al een thuistapsysteem?

Jazeker, samen met Philips, Interbrew en Bavaria zat het merk ook al in Perfect Draft. Maar dit is iets heel anders., zegt de hoogste baas.

Pasman, desgevraagd: 'Ik zal je de verschillen uitleggen.

'De investering is slechts 34,95 voor de starterskit en 4,79 voor de 2 literfles. In het begin zal het geheel ook te koop zijn voor 29,95. Het vat voor de PerfectDraft kent 6 liter bier en het systeem gebruikt stroom. Het kost ruimte. De flessen voor Cheersch passen makkelijk in de koelkast.

'Ik ben de baas van Grolsch, maar heb geen PerfectDraft op mijn aanrecht staan. Veel vrouwen willen dat gewoon niet.
'Cheersch kun je makkelijker kwijt, is handiger in het gebruik en het kost minder?en het bier is van vergelijkbare kwaliteit. Nou, dat geeft wel aan dat we er veel van verwachten, omdat bierdrinkers bier van de tap toch altijd lekkerder vinden dan uit de fles. Dit is echt een product voor de massa'.

Gaat Grolsch dan nog wel door met de PerfectDraft?

Pasman: 'Ja, zeker.'

Grolsch heeft er twee jaar aan gesleuteld om het goed te krijgen. Net voor het EK Voetbal en vaderdag komt het ding op de markt.

Volgens Pasman zijn alle retailers enthousiast en is het bij alle formules te koop. Er zullen ook voor het eerst demonstraties zijn.

Maar, zegt Pasman, 'we houden ons aan de Stiva-code: dat betekent dat we alleen laten zien hoe het werkt, er mag niet geproefd worden. Het is tappen en weggooien in de supermarkt.'

Pasman zegt dat het ook bedoeld is voor de horeca en dat klinkt wat raar. Later legt hij uit: 'Je hebt veel kroegen of andere horecagelegenheden met statafels. Wat is er nu handiger dan zo'n fles met tapkop te verkopen, zodat je met z'n vieren zelf aan je tafel kunt tappen?'

Het kan, maar lijkt wat vergezocht.

Zeker omdat de Cheersch niet gekoeld is. De fles komt weliswaar uit de ijskast, maar daarna wordt het bier toch warmer?

Pasman: 'PET-flessen geven een warm gevoel, maar in feite geeft het een betere bescherming tegen de invloeden van buitenaf. Maar consumenten zien het helemaal niet als een PET-fles, het is gewoon een biercontainer. Het is geen PET-beleving.'

Gaat de nieuwe moeder van Grolsch, SAB Miller, er ook zijn merken in stoppen?

Pasman: 'Ja, dat zou best kunnen.'

Het thuistappen leek dus wat op zijn retour. Heineken kent natuurlijk al langer zijn TapVat. Heeft Grolsch daar nog naar gekeken, vraag ik aan de marketingmanager, Jan Nales.

Hij zegt: 'De Beertender en PerfectDraft hebben het best goed gedaan, maar sinds 2007 zie je toch een stabilisatie. Hij blijft gewoon niet staan op het aanrecht. Bij feestjes komt hij pas weer terug.

Pasman: 'Deze thuistapsystemen hebben een penetratie van 3 procent. Cheersch is gewoon handzamer en makkelijker. Zo'n TapVat van Heineken kan echt niet in je koelbox. Dit wel. We hebben er echt naar gekeken en de Cheersch-fles past in 95 procent van de Nederlandse koelkasten.'

Grolsch heeft ook ander nieuws: er komt een nieuwe campagne en de pay off is weer gewijzigd naar: ' Zo Eigen Als Grolsch'.

Het concept is wat anders. Marketeer Nales rept van een docu-aanpak, waarin het altijd draait om de ene hoofdrolspeler die vertelt over zijn vriendschap met een andere hoofdrolspeler.

In de eerste tv-commercial heeft Barry Hay het over zijn vriend Roberto Meyer, de architect. En in de andere commercial heeft Meyer (architect van de "kruimeldief" van ING in Amsterdam) over Hay.

In de film over de Cheersch is kok Jonnie Boer de ster en hij heeft een aantal vrienden die samen koken.

De campagne is van DDB. Grolsch doet erg zijn best om te benadrukken hoe onderscheidend en bijzonder Grolsch als merk is, maar de campagne is niet erg opmerkelijk of bijzonder.

Het is toch weer mannen die brier drinken, bekende mannen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie