Stephan van Kruisselberge is VP Marketing emea bij TomTom.
Nima Young Professional Menno van der Eijk, CRM consultant bij Ordina Consulting, interviewde hem.
Van Kruisselberge is een van de tien genomineerden voor de prijs Marketeer of the Year 2009, die op 9 juni 2009 wordt toegekend tijdens Marketinglive 09.
Hoe beschrijf je jouw marketingstrategie?
Twee woorden die de basis vormen zijn penetratie gedreven en merkgeoriënteerd. TomTom is nog lang niet klaar, 75% van de doelgroep gaan zij nog overtuigen dat een TomTom noodzakelijk is. Hun bestaande klanten koesteren zij en passen hier een uitstekend servicemodel op toe.
Dit is nog vrij klassiek en Stephan overtuigt mij van het feit, dat dit slechts een onderdeel is van de marketingstrategie. Bouwen van de Fundamentals stelt TomTom zich ten doel. De markt is nog relatief jong en het bescheiden marketingapparaat van TomTom werkt aan verbeteringen. Ze kloppen zichzelf nauwelijks op hun schouders.
‘De markt verdient gewoon meer en beter onderweg. Wij willen hierin oplossingen aanbieden die van toegevoegde waarde hebben”.
Wat zijn jouw marketing hoogtepunten van het afgelopen jaar?
‘De Lancering van TomTom Live! Live breekt standaarden. Het is een nieuw tijdperk voor de navigatie categorie. Onderweg wordt het anders, meer ervaring en beleving met assistentie voor onderweg met tanken (brandstofprijzen) lokaties vinden via ’s werelds grootste database Google, HD traffic met slimmere IQ routes zodat een TomTom rijder altijd het voordeligst, snelst en gemakkelijkst van A naar B gaat.'
Ook zijn ze voortdurend aan het kijken naar nieuwe mogelijkheden om direct met hun klanten te communiceren, en door samenwerking met Philips (NetTV), Ilse media (onze LIVE HD traffic feed op startpagina.nl) dichter bij de consument te staan.
Waarom zou jij de titel Marketeer of the Year 2009 verdienen?
Een markteer zou volgens Stephan moeten worden beoordeeld op wat hij/zij bijdraagt aan de onderneming. Blijere klanten, een sterk merk dat voorkeur genereert, meer omzet en meer winst, op korte en langere termijn.
‘Dan kijken we even naar wat feiten en die liegen er niet om. Een NetPromotorScore van (+60%), een marktaandeel van (+75%) in Nederland, spontane merkbekendheid (95%), de 1ste voorkeur voor TomTom (+75%) en een (pro forma) EBITDA van 343 miljoen op een omzet van rond de 1,7 miljard in 2008.’
Op dit moment werkt Stephan hard aan een compleet nieuw service model waarin consumenten meer waar voor hun geld krijgen, meer toegevoegde waarde via Live services krijgen en TomTom op basis van User Generated Content hen nog beter van dienst kan zijn. De database zit namelijk vol met bruikbare data.
‘Een automobilist kan tegen 300,- per jaar aan benzinekosten besparen met onze snellere slimmere IQ Routes™, LIVE HD Traffic™ verkeersinformatie en LIVE Benzine prijzen op je TomTom systeem. Met een abonnement van 9,95 per maand (waarin ook nog flitspaal informatie en Google search zit, zonder datakosten) is dat een zinvolle investering voor autorijders’.
Het blad Management Team kopte in hun laatste uitgave ‘De Marketeer kan naar de zolder’. Wat is jouw visie hierop?
Het punt is helder, hoewel het artikel aan de aandacht is ontsnapt. 'De Marketeer vandaag de dag heeft inderdaad een uitdaging, laat maar merken dat marketeers van toegevoegde waarde zijn. Je moet meer Fact Based Marketing gebruiken, maak het toonbaar.'
Stephan blijft benadrukken dat je ook met gepast enthousiasme en bevlogenheid te werk moet gaan. De marketeer moet veelzijdiger worden, zowel sociale, analytische als economische competenties ontwikkelen .
Waarom moet een organisatie zeker niet snijden in Marketing ten tijde van economische tegenwind?
‘Kijk eens in de spiegel, voeg je echt waarde toe in moeilijke tijden? Kijk grondig naar de behoefte van de business. Als dat snijden is in marketing, dan moet je dat gewoon doen. Net als in andere kosten. Tegelijkertijd is wellicht dit het moment om duidelijk te maken dat marketing meer is dan alleen maar media. Marketing is een filosofie. Marketing binnen TomTom doet er alles aan om de innovatie pijplijn gevuld houden met relevante innovaties die gebaseerd zijn op wat mensen bewegen. Je moet laten zien dat marketeers zorgen voor blije klanten en voor meer klanten door klantprocessen aan te sturen en beter te maken. Als je in die competenties gaat snijden dan leidt snijden in marketing al snel tot minder blije klanten, minder omzet en minder winst.
‘Je mag snijden in alles dat geen waarde toevoegt. Dure etentjes en reizen, projecten die uitzichtsloos zijn qua winst en omzet potentieel.’
Hoe ziet jouw marketing plan eruit in tijden van economische neergang?
Stephan geeft aan, relativerend dat het makkelijk klinkt uit zijn mond, dat hij vooralsnog de crisis als een kans ziet om dingen slimmer, sneller en goedkoper dan ooit te doen. Een voorbeeld voor TomTom is zoeken naar (brand) partnerships. Naar meer ROI driven activiteiten. Iets meer korte termijn denken in deze tijd, maar nooit zonder de lange termijn te vergeten. Want ooit wordt het weer beter en dan zijn we er klaar voor, stelt hij krachtig.
Alle genomineerden op een rijtje:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!