Natuurlijk zijn we als Nederland met z’n allen een beetje trots op het succes van The Next Rembrandt. Eén van de meest succesvolle cases van het festival komt uit ons eigen kikkerlandje. Maar tegelijkertijd is het pijnlijk om te zien dat al het andere niet scoort. Het doet je stiekem denken: gelukkig hebben we The Next Rembrandt, want anders hadden wij Nederlanders dit jaar met het schaamrood op de kaken Cannes verlaten.
Twee kanten
J. Walter Thompson en ING verdienen alle complimenten voor hun aanpak. Want naast een steengoede case heeft het bureau de 17 leeuwen ook te danken aan haar puike festivalstrategie. Ze hebben flink campagne gevoerd voor de campagne, internationale collega’s overtuigd om mee te investeren en alles gedaan om de juiste mensen met de case in aanraking te laten komen. Deze bijna on-Nederlandse aanpak leidt tot een resultaat die de reputatie van heel creatief Nederland in ere houdt. En daar moeten we het bureau en de betrokken partijen dankbaar voor zijn.
Toch overheerst een paradoxaal gevoel aan het eind van deze week. KPN Pridestream blijft met lege handen achter, de Tele2- en Centraal Beheer-films worden niet gehonoreerd en ook de ADCN Grand Prix komt niet verder dan de shortlist. Als de release van The Next Rembrandt onverhoopt iets langer op zich had laten wachten, hadden we met 4 bronzen Leeuwen het slechtste jaar in tijden gehad. Je gaat je bijna afvragen wat we verkeerd doen met z’n allen.
Het 'team' van J. Walter Thompson Amsterdam
Samenwerking
Niet alleen gewonnen leeuwen helpen onze internationale reputatie, ook de Embassy of Dutch Creativity beoogt dat. In het tweede jaar van samenwerking werd menig kinderziekte overwonnen en zetten de betrokken partijen een gevarieerd en kwalitatief driedaags programma neer.
Tegelijkertijd blijft het lastig om een internationaal hoogstaand publiek actief te betrekken en verdient het initiatief eigenlijk een nog mooier podium. Maar het collectieve gevoel van onderlinge samenwerking voelt hoe dan ook goed en smaakt naar meer. Veel hulde aan de initiatiefnemers, die ongelofelijk veel werk verzetten voor het gezamenlijke belang.
Embassy of Dutch Creativity
De party Lion
De Leeuw voor het beste feest van Cannes gaat, als je het mij vraagt, naar het WeTransfer van Nalden. Op een adembenemende locatie trakteren ze de gasten op een inhoudelijk programma van formaat, een diversiteit aan vergezichten en een klassieke poolparty. Tezamen met MediaMonks, Massive Music en de Jonge Honden laat WeTransfer aan de rest van de creatieve wereld zien dat Nederland sowieso met de beste meedoet als het de feestjes betreft. Ook zonder The Next Rembrandt.
Wefilm won in de afgelopen jaren 10 Leeuwen en Welling blikte ook vorig jaar terug op de week voor Adformatie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!