Tekst: Shelly van Winden*
Uren door de stad struinen. Winkel in, winkel uit. Om uiteindelijk toch in de allereerste winkel te slagen. Veel mannen houden niet van shoppen, maar willen wel goed voor de dag komen. Voor hen is er nu ‘Outfittery’. Een online dienst die stylingadvies geeft en een persoonlijk setje met kleding naar je toestuurt. En dat tegen reguliere winkelprijzen. Een gat in de markt?
Stylingadvies
Outfittery bestaat ruim een jaar en heeft voor een online dienst al best wat bekendheid weten op te bouwen.
Helaas zijn de overige bevindingen wat minder positief. Veel vrouwen vinden dat de meeste mannen wel wat stylingadvies kunnen gebruiken, maar mannen zijn het hier niet mee eens. Zij weten zelf prima wat hen staat en willen dit graag zelf bepalen. Bovendien hebben zij zo hun twijfels over het nut van een stylingadviesgesprek. Men verwacht dat dit niet goed uitpakt of dat het alleen nette kleding voor 'ballen' is.
Het ontbreken van kosten voor het advies en dat Outfittery reguliere winkelprijzen hanteert, wordt positief gewaardeerd. Toch twijfelt men enigszins of dit wel echt zo is. Maar als men van deze aanname uitgaat, is de gebruiksintentie hoger. Hoewel steeds meer online warenhuizen stylingadvies geven, wordt Outfittery toch nog als een unieke dienst gezien.
Voor een kleine groep mannen biedt Outfitttery wel precies die voordelen waar ze naar zoeken. Zij willen wel eens een nieuwe stijl proberen, zijn nog zoekende of hebben inderdaad een hekel aan het zoeken in winkels.
Grootste kans bij vrouwen
De grootste kans voor Outfittery ligt echter bij vrouwen. Bijna de helft van de vrouwen wil de dienst namelijk graag eens voor zichzelf uitproberen. Nu is Outfittery er alleen voor mannen, maar Outfittery moet eens serieus over een aanbod voor vrouwen nadenken. Ook vrouwen worstelen met het vinden van de juiste stijl. En het gezeul door de stad is voor sommigen zeker geen uitje.
Ik heb nog niet kunnen ontdekken of er een Outfittery-cadeaukaart bestaat. Dat lijkt mij een kans. Een mooi cadeau voor die mannen die wel wat advies kan gebruiken, ook al vinden zij zelf van niet.
*Shelly van Winden is research expert concept testing bij SAMR SmartAgent MarketResponse
Dit artikel staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 11