Friesland Foods, Mars en Philips in één automaat

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het is een vreemde combinatie: de duurdere dvd's, usb-sticks van 1 GB en oortelefoons van én de Mars, Bounty en M&M's van in één automaat.

Vanaf morgen kun je het zien in de Hogeschool Inholland in Diemen. De derde partner is , die via dezelfde automaat merken als Dubbelfriss, Chocomel, Appelsientje en Extran wil verkopen.
De nieuwe automaat is de eerste van 50 die in drie maanden moeten worden geplaatst.

Of er dan meer komen? Ja, daar willen ze niets over zeggen. Dat is afhankelijk van de ervaringen.

De hoge omloopsnelheid van snacks als een Mars en een pakje Appelsientje combineren met de veel minder snel bewegende producten als een usb-stick of batterijen van Philips is vragen om problemen. Maar de heren hadden er vanochtend alle vertrouwen in dat hun nieuwgeboren alliantie vruchten gaat afwerpen.

Ter indicatie: een Mars-reep kost 50 tot 70 eurocent in deze automaat. Een pakje drank van Friesland Foods tussen de 80 en 100 eurocent. Philips verkoopt producten tussen de 4,99 en 29,99 euro.

Er zijn in Nederland op dit moment 220.000 automaten en de trend is dat het aantal stijgt, meldt Jan Willem Grievink die vanochtend een algemeen inleidend verhaal mocht houden op de Hogeschool in Diemen.

Er wordt steeds meer out of home geconsumeerd. Op dit moment gaat in Nederland 33,5 miljard naar food-consumptie binnenshuis. Out of home haalt 18 miljard.

Daarvan gaat 3,11 miljard euro naar convenience winkels en dit stuk groeit hard. De verwachting is dat de totale buitenshuisconsumptie stijgt naar 50 miljard binnen 25 jaar. 'Er wordt steeds meer functioneel buiten de deur gegeten', aldus Grievink.

Dat komt mede omdat er over 10 jaar zo'n 3 miljoen één persoonhuishoudens zijn. In de VS vindt 78 procent van de groep 20 tot 35-jarigen het ál heel gewoon om buiten de deur (lees: on the run) te eten.

Daar heeft de out of home consumptie al 51 procent van de totale foodbestedingen, in Nederland ligt dat nog rond de 34 procent.

On the move eten, wat en wanneer je maar wilt, is de trend. En automaten spelen daarop in en dat is de reden dat Philips, Masterfoods en Friesche Vlag de handen ineen slaan.

Ze hebben wat automaten op proef neergezet en gemerkt dat de omzet zo kan oplopen dat het interessant is om samen een breder aanbod neer te zetten. Op dit moment heeft Masterfoods 3.000 automaten in het land staan en Friesland Foods zo'n 800. Daarnaast komen dus de nieuwe automaten waarin ze met z'n drieen zitten.

De automaten zien er opvallend traditioneel uit. Ze vallen in niets op. Je zou zeggen: als je toch wat spectaculairs wilt doen, maak er dan ook een bijzondere automaat van. De verpakkingen van Philips staan bovenin, in een speciale verpakking want ze mogen niet stukvallen. Onderin de gekoelde dranken van Friesland Foods en in het midden het chocolade snack-segment ingevuld door Masterfoods.

Vreemd is dat ze twee concepten uitrollen: één (het Upload Area-concept) met Philips er in en een zonder (Choose Bright) Philips. Afhankelijk van de locatie wordt gekozen tussen de twee concepten.
De laatste automaat heeft twee planken vrij die naar keuze van de locatie kunnen worden ingevuld. Indachtig de obesitas-discussie stellen de partijen voor om die te vullen met fruit, groente en light snacks.

Morgen gaat de eerste automaat open in Diemen en dan volgen er meer. Waar?

Daar konden ze nog niets over zeggen, want de gesprekken en contracten moeten nog worden gesloten. Op mijn vraag of er ook nog ruimte voor een vierde partij is, volgt geen eenduidig antwoord. Ze beginnen met z'n drieen en wellicht volgen er dan meer, luidt mijn conclusie. In de automaat in Diemen is overigens al ruimte gemaakt voor Unilever: er liggen ook blikjes Liptonice in de automaat. Dat lijkt me ook een zinvolle aanvulling, want koolzuur ontbreekt in het productaanbod van de drie.

Er is geen ruimte voor Coca-Cola, want die beheerst deze markt al.

Philips doet dit voor het eerst. In Europa is er geen product van de Eindhovenaren te vinden dat via een automaat verkocht wordt. In de VS wordt er wel over gedacht, zegt Leo Verkerk, sales director Philips accessoires and computer peripherals.

Wat gebeurt er als de producten van Philips verstoffen in de automaat? 'Dan gaan ze er uit', roept Raymond Noordermeer, business unit directeur out of home van Friesland Foods onbevreesd. 'Maar dat geldt ook voor onze producten'.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie