Fabrikanten begonnen er mee om meer grip te krijgen op het ‘grijze circuit’: kleding, schoeisel en accessoires gaan immers steeds sneller in de ramsj en de fabrikant raakt zo alle grip op zijn merkimago kwijt. Door zelf direct vanuit de fabriek restpartijen, producten met foutjes of spul van het vorig seizoen te verkopen, krijgt de fabrikant zelf het heft weer in handen. Het is funshopper’s paradise: 80 boetiekjes met alleen maar merkartikelen, tegen 30 tot 50 procent korting. Voor kinderen een speeltuin, voor de auto een gigantisch parkeerterrein, en een compleet foodcourt om de honger te stillen. Om te kunnen renderen richt het zich op een verzorgingsgebied tot een uur rijden afstand en daar moeten dan minimaal twee miljoen mensen wonen. In Roermond wonen er acht miljoen, dus dat zit wel goed. De investering van 100 à 150 miljoen gulden levert straks fulltime banen op voor 300 à 400 mensen.
De omringende retailers reageerden natuurlijk verontrust. Niet nodig, volgens Toonen. Haar rekensommetje: stel dat het FOC twee à drie miljoen nieuwe consumenten trekt. Stel dat daarvan, conservatief geschat, 10 procent ook nog even in het centrum van Roermond gaat shoppen (dat op loopafstand van het FOC ligt). Dat is op jaarbasis 200.000 nieuwe consumenten. Vraag is natuurlijk wat de retailers buiten Roermond, maar wel in het verzorgingsgebied, er mee opschieten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!