Expliciete aanbevelingen zijn de beste reviews

Tekst: Guda van Noort

Wist je dat 97% van de consumenten online reviews leest en 85% deze reviews vertrouwd? Ook Google is fan van online reviews, wat weer goed is voor je ranking. Maar wat voor een soort reviews zijn eigenlijk effectief? En hoe voorkom je dat consumenten worden overtuigd door reviews van gebruikers met weinig ervaring en verstand van jouw product of dienst? 

Er zijn twee veelvoorkomende manieren waarop consumenten op social media laten weten wat ze van een product of dienst vinden: liken (impliciete endorsement) en aanbevelen (expliciete endorsement). Maar welke vorm is het meest effectief?

‘Impact van word of mouth: Liken of aanraden?’ onderzoekt welke vorm van reviews op social media het meest effectief is: impliciete of expliciete reviews.

Expliciete aanbevelingen hebben meer impact, maar zorg er wel voor dat deze aanbevelingen gepaard gaan met informatie over de expertise van de reviewer. Daarnaast is het van belang om zicht te krijgen op de promoters in de Net Promoter Score (NPS) zodat je weet hoe waarschijnlijk het is dat een reviewer jouw merk aanbeveelt aan anderen. Tot slot, vraag jouw trouwe merkambassadeurs stomweg om een review of aanbeveling.

Hier leest u Impact van word of mouth: Liken of aanraden?.

Guda van Noort is Associate Professor bij ASCoR aan de Universiteit van Amsterdam en directeur van Swocc

Deze bijdrage verscheen eerder bij Swocc

 

Beeld boven dit artikel: 123rf

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie