Foto: de sprekers tijdens DDD
Levensgrote standbeelden van Batman en Superman begroeten je aan de deur van Dutch Digital Day (DDD). Het evenement voor werknemers van digitale bureaus vond dit jaar voor de derde keer plaats, wederom in Amsterdam-Noord. DDD is anders dan het gemiddelde marcom-evenement. Geen paneldiscussies, trends of workshops, maar inspiratie uit uiteenlopende branches.
Andere insteek
Organisator Annemieke Deering (Dutch Digital Agencies) zei eerder: ‘Onze doelgroep vereist een andere insteek. Geen bureaupitches, geen verhalen over trends, want deze helden kennen die allang. Wij willen een dag van inspiratie, innovatie en mooie toepassingen van digital bieden.’
Dat is gelukt. De zaal staat vol met creatieven, developers en leidinggevenden van digitale bureaus. De sprekers op het podium komen niet alleen uit de marketingwereld. Het zijn mensen uit diverse vakgebieden die ieder op hun eigen manier impact maken met digitale techniek. Denk aan journalist Christiaan Triebert, producent Taira Akbar of papier-kunstenares Mandy Smith. Smith maakt overigens ook commercieel werk, zoals onderstaand project voor Plan Nederland.
De sprekers zijn niet allemaal even boeiend, maar wel verrassend. Een van de betere presentaties is van ‘visual effects artist’ Justin van der Lek. Van der Lek komt uit Utrecht, maar woont en werkt nu al een tijdje in de Verenigde Staten. Hij vertelt dat hij van jongs af aan groot fan is van Star Wars en dat de films hem inspireerden om aan de slag te gaan met visual effects. In 2015 kwam zijn droom uit: hij mocht meewerken aan een Star Wars film.
Amazing story and showreel by @justinvanderlek at the Dutch Digital Day #DDD17 #CGI #ilovestarwars @DDA_NL pic.twitter.com/V6f17QMUdq
— Marcel de Jong™ (@_marceldejong) 30 juni 2017
In zijn presentatie vertelt hij hoe zijn ‘Amerikaanse droom’ uitkwam. Daarnaast laat hij zien hoe hij scènes in actiefilms opbouwt. Een voorbeeld uit Iron Man 3 zie je hieronder.
De meeste presentaties zijn terug te kijken op YouTube. Nog een aanrader: Yu-Kai Chou over gamification.