In twaalf categorieën waren in totaal dertig prijzen te vergeven, waarvan drie goud, zeven zilver en twintig brons. FHV BBDO ging naar huis met goud voor ‘Hi#morecrap from the web’, een campagne drie draait om het delen van ‘crap content’ om zo jongeren te stimuleren om op zoek te gaan naar informatie over Hi. Fitzroy en OMD mochten een gouden Esprix in ontvangst nemen voor de ‘Doritas Jacked (Stunt) Rijschool-filmpjes, gemaakt in opdracht van Pepsico Nederland, terwijl Achtung! het hoogste podium mocht beklimmen met Pon’s, voor VW GTI Bannerbahn.
Met drie gouden bekroningen zjin de Esprix jury's iets guller dan vorig jaar, toen twee goud werd toegekend. Opvallend is dat twee van de drie gouden cases dubbel in de prijzen vallen. Dit geldt voor zowel Achtung! en Pon’s (goud in de categorie Durables) als Fitzroy en Pepsico (goud in de categorie FMCG). Beide mochten nogmaals het podium beklimmen bij de uitreiking van de prijzen in de nieuwe categorie Product Launch; Achtung/Pon’s voor zilver, terwijl de nominatie van Fitzroy/Pepsico werd omgezet in brons. FHV BBDO kon de prijzenkast aanvullen met brons voor ‘Eneco Windmolenbezorging’.
Behalve voor de gouden winnaars was het ook de avond voor Red Urban, Etcetera en Wefilm. Red Urban en Wefilm eindigden exact gelijk met elk één zilveren en drie bronzen Esprix. Etcetera volgt in het voetspoor en komt op drie Esprix, waarbij wel moet worden aangetekend dat Red Urban en Etecetera het zilver delen. Ze winnen de prijs met dezelfde case voor Ditzo: ‘Kijk kanker de wereld uit’.
Dit jaar heeft de Esprix organisatie twee categorieën geschrapt ('Social responsibility’ en ‘FMCG Non Food’) en drie nieuwe categorieën toegevoegd. De jury Telecom en utilities gaat gelijk voortvarend van start en kent een gouden en zilveren Esprix toe, terwijl de jury van de categorie Product Launch twee keer zilver en één keer brons toekent. De jury Employee Engagement is voorzichtig en reikt slechts twee keer brons uit.
In bijna alle categorieën werden prijzen toegekend. Enige uitzondering is de categorie Direct Mail, waar de jury geen enkele inzending een bekroning waard vond.
GOUD
CATEGORIE: TELECOM & UTILITIES
Hi #MORECRAP FROM THE WEB
Opdrachtgever: KPN Hi
Bureau: FHV BBDO
CATEGORIE: FMCG
Doritos Jacked (Stunt) Rijschool
Opdrachtgever: Pepsico Nederland
Bureau: Fitzroy, OMD
CATEGORIE: DURABLES
Volkswagen GTI Bannerbahn
Opdrachtgever: Pon’s Automobielhandel
Bureau: ACHTUNG!
ZILVER
CATEGORIE: SMALL BUDGET
Help een kitten met een knitten
Opdrachtgever: Dierenbescherming NHN
Bureau: L.O.V.E.
CATEGORIE: PRODUCT LAUNCH
Volkswagen GTI Bannerbahn
Opdrachtgever: Pon’s Automobielhandel B.V.
Bureau: ACHTUNG!
CATEGORIE: NOT FOR PROFIT
Draag je steentje bij tegen kinderkanker
Opdrachtgever: Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa)
Bureau: Goud Activatie
Je krijgt maar één kans voor een eerste indruk
Opdrachtgever: Stichting Mijn Kind Online
Bureau: Wefilm
The Worst Harlem Shake Ever
Opdrachtgever: Parkinson Vereniging
Bureau: Saatchi & Saatchi | Leo Burnett Amsterdam, DPPLR, We Are First BV
CATEGORIE: FINANCIAL
Rijksmuseum
Opdrachtgever: ING Nederland
Bureau: JWT Amsterdam
CATEGORIE: BUSINESS TO CONSUMER
Kijk kanker de wereld uit
Opdrachtgever: Ditzo
Bureau: Etcetera, Red Urban, Creative Venue
BRONS
CATEGORIE: TELECOM & UTILITIES
Introductie Zo zijn wij/Stel samen
Opdrachtgever: T-Mobile
Bureau: Etcetera en MediaCom
CATEGORIE: SMALL BUDGET
Crisis Schmisis – 40 Dagen Vasten
Opdrachtgever: Buutvrij for life
Bureau: Buutvrij for life
Je krijgt maar één kans voor een eerste indruk
Opdrachtgever: Stichting Mijn Kind Online
Bureau: Wefilm
#geslaagd
Opdrachtgever: Hi (KPN)
Bureau: Red Urban
The Worst Harlem Shake Ever
Opdrachtgever: Parkinson Vereniging
Bureau: Saatchi & Saatchi | Leo Burnett Amsterdam, DPPLR, We Are First BV
CATEGORIE: RETAIL
Jij kan alles maken met de keukenmini’s van Albert Heijn
Opdrachtgever: Albert Heijn
Bureau: TBWA\Neboko
CATEGORIE: PRODUCT LAUNCH
Dentidrill
Opdrachtgever: ixorg
Bureau: GreyPOSSIBLE
Doritos Jacked (Stunt) Rijschool
Opdrachtgever: Pepsico Nederland
Bureau: Fitzroy, OMD
CATEGORIE: NOT FOR PROFIT
Hackers Tutorial
Opdrachtgever: Digibewust / ECP
Bureau: Wefilm
Emma pleister
Opdrachtgever: Stichting Steun Emma Kinderziekenhuis AMC
Bureau: JWT Amsterdam
VaarWater – Smart City, Smart Canals
Opdrachtgever: Waternet
Bureau: TamTam, TNO
Help Alzheimer overwinnen, dan hoeft niemand zichzelf te verliezen
Opdrachtgever: Alzheimer Nederland
Bureau: N=5
CATEGORIE: FINANCIAL
Nationale Pechmonitor
Opdrachtgever: Nationale-Nederlanden
Bureau: Red Urban, Mindshare
Kijk kanker de wereld uit
Opdrachtgever: Ditzo
Bureau: Etcetera, Red Urban, Creative Venue
CATEGORIE: EMPLOYEE ENGAGEMENT & INTERNAL BRANDING
Express
Opdrachtgever: Eneco Holding
Bureau: Guilty People
Postbezorger. Deelvanmijnleven
Opdrachtgever: PostNL
Bureau: Publicis
CATEGORIE: BUSINESS TO CONSUMER
Hackers Tutorial
Opdrachtgever: Digibewust / ECP
Bureau: Wefilm
HET GELUID VAN Q-MUSIC
Opdrachtgever: Q-music Nederland
Bureau: Delight Agency
CATEGORIE: BUSINESS TO BUSINESS
Eneco Windmolenbezorging – Kon de draai niet maken
Opdrachtgever: Eneco Retail
Bureau: FHV BBDO, OMD
Fuel Duel Challenge
Opdrachtgever: Mercedes-Benz
Bureau: N=5, MediaMonks, Corrino
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!