Was het voorheen wat overzichtelijker met mediapitches, nu is men van januari tot december aan het pitchen en reviewen. Ook de komende periode valt er weer een aantal beslissingen rond grote accounts. Naar verluidt lopen er momenteel vijftien mediapitches. Een update.
Nog even een beetje duiding: er was vorig jaar een grote internationale trend gaande dat megaconcerns als Unilever, P&G, Coca-Cola, Volkswagen en L'Oreal hun mediabudgetten en daarmee de bureaubelangen nader bekeken. Die trend is nog lang niet ten einde, ook niet in Nederland. Het hele jaar door zijn er (media)pitches, een duidelijke trendbreuk met een aantal jaar geleden.
Beslissingen
Drie grote merken of instanties kozen onlangs definitief hun (nieuwe) mediabureau voor de komende tijd in Nederland. Het volledige media-account van Rijksoverheid ging – nadat GroupM een kort geding daarover verloor – definitief naar Initiative Media en inkoper Magna.
Initiative mocht nog een andere grote klant verwelkomen: T-Mobile (en de merken die daar onder vallen). Opvallend is dat de telecomreus daarvoor speciaal het Europese contract heeft opengebroken. In Europa doet T-Mobile namelijk zaken met Mediacom.
Mediacom leek overigens ook Volkswagen-importeur Pon’s Automobielhandel te verliezen. Volkswagen maakte voor de zomer internationaal een keuze voor PHD, wat zou betekenen dat Pon weg zou gaan bij MediaCom. Maar in Nederland bleek Pon toch graag bij MediaCom te willen blijven (dat samen met Fresh Fruit van The Greenhouse Group het account gaat behandelen). Jasper van der Bijl, Manager Marketing Communicatie bij Volkswagen zegt daarover: 'De keuze voor MediaCom werd gemaakt omdat dit bureau continue wil innoveren en een sterke invulling geeft aan mensen, strategie, trading, data en digital.'
Lopende pitches
Initiative wint twee grote accounts, maar verliest er ook één. Rabobank besloot in de zomer tot een review en het opzeggen van het contract met het bureau. Initiative heeft zelf besloten om niet deel te nemen aan het pitchtraject, ondanks de uitnodiging van Rabobank om dat wel te doen. De bank is inmiddels al even verder en MEC en PHD zitten in 'de finale'.
Twee grote MEC-klanten pitchen momenteel ook: Ikea en – al sinds begin dit jaar - FrieslandCampina (internationaal). Volgens FrieslandCampina-woordvoerder Jan-Willem ter Avest is er nog geen beslissing gevallen.
De Nederlandse Loterij liet einde zomer weten een mediapitch te houden. De uitslag is nog niet bekend en ook niet welke bureaus de shorlist hebben gehaald.
En dan is er nog Heineken, dat internationaal een mediabureau naast Starcom zoekt, dat ook in Nederland voor het merk werkt. Heineken wil een tweede bureau dat ‘complementair’ is aan Starcom. Dat zal ongetwijfeld ook in Nederland zijn beslag krijgen.
Geruchten
Tot slot wordt er gefluisterd dat nog een grote Nederlandse bank eens is gaan rondkijken voor een mogelijke andere relatie. En hoe zit het straks met Ziggo (bij OMD) en Vodafone (bij MEC), die in Nederland mogen fuseren? Daarover binnenkort meer.
Dit zijn de grote mediapitches van het tweede halfjaar
Aan de verschuivingen in de mediabureaubranche lijkt nog geen einde aan te komen.
Word lid van Adformatie
Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.
Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement