Adformatie nam zich voor het woord ‘Onmisbaar’ uit te faden uit de naam van de Adformatie100, maar Mark Woerde en Barbera Wolfensberger zijn écht onmisbaar voor het vak anno 2015. En niet wíj zeggen dat, ú zegt dat.
Hieronder het bewijs. Plus de overige 98 mannen en vrouwen die het vak smoel geven.
Een uitgebreide toelichting staat in de printeditie van Adformatie van morgen, 23 januari.
1. Mark Woerde, Lemz (44)
Reclameman en wereldverbeteraar ineen. Zegt Aline van Keulen van KPN: ‘Met Sweetie als prachtig concreet bewijs.’ En 13 Leeuwen. ‘Zijn Sweetie-case is een prachtig voorbeeld van put your money where your mouth is’, zegt Geert van Gaalen van Studio De Keuken.
‘Mark wil de wereld een stukje beter maken, mede door anderen aan te sporen hun creativiteit en probleemoplossend vermogen in dienst te stellen van werkelijke wereldproblematiek.’
Bewijst dat Nederlandse advertising niet per se lolbroekerij hoeft te zijn, zegt Gé Key van Animal Farm.
‘Mark reikt verder dan spulletjes verkopen én hij mag spreken op Most Contagious’, bewondert Vincent Mispelblom Beyer van Flexfirm.
Roel Welsing van Triodos Bank noemt Woerde vernieuwend. ‘Hij laat zien dat goede marketingcommunicatie een bijdrage levert aan maatschappelijke impact en commercieel succes.’
Jan Driessen van Q&A Communicatie: ‘Terwijl de hele branche nog doorsliep, zag Mark al dat adverteren zonder verdieping niet meer zou werken. Dat je van belofte naar bewijs moest. Naar relevante en betekenisvolle reclame.’ Verdient een standbeeld, vindt hij.
‘Heeft een eigenzinnig bureau neergezet dat vasthoudt aan zijn principes: de wereld met reclame een beetje beter maken’, licht José Evers van XXS toe. ‘Doet ie namens ons allen dus hoeven wij ons niet schuldig te voelen.’
2. Barbera Wolfensberger, FHV BBDO (8)
‘Heeft heel knap de legacy van FHV BBDO voor een groot deel in een vitrine gezet en een klein beetje afgestoft en met haar passie een geheel nieuw bureau gebouwd’, analyseert Ton Schoonderbeek van Mindshare. ‘Goede businessvrouw, maar ook met fijn gevoel voor artistieke deel van het vak. Daarom ook boegbeeld van de creative industry. Geeft ons vak aanzien.’
‘Zowel zakelijk als creatief een topper’, zegt Frits SAN Schuring.
‘Zij zorgt dat Nederland in 2020 de meest creatieve economie van Europa is’, weet Mireille Spapens van Deloitte nu al. ‘Wijst als She Level Executive jonge vrouwen de weg naar de top.’
‘Positief verbinder, creatief boegbeeld, authentiek, toegankelijk, communicatievakvrouw’, schetst (FHV-klant) Erik van Engelen van Eneco. Kortom, geknipt voor topvrouwendatabase van Jet Bussemaker en Hans de Boer.
3. Ruud de Langen, Mindshare Nederland (3)
‘Toont aan dat je als ceo van een vestiging van een grote internationale keten toch je stempel kan drukken op het bureau’, looft Mindshare-collega Ton Schoonderbeek.
‘Sterk inhoudelijk betrokken, goed gevoel voor talent en ontwikkelingen. Is dus onmisbaar voor Mindshare, maar ook voor het vak want stopt veel energie en tijd in het vak via Vea, MWG, jury’s, zijn columns in Adformatie, spreken op congressen of interne bijeenkomsten van klanten en mediabedrijven.’
‘Blijft kritisch en oorspronkelijk ondanks omvang van zijn bedrijf. Dat zouden er meer moeten doen’, sneert Jan Rijkenberg van BSUR naar die anderen.
Erik van Engelen noemt hem een ‘echt mediavakdier met vlijmscherpe pen en tong, bevlogen, onbevreesd.’
4. Victor Knaap, MediaMonks (37)
‘Timmert hard aan de weg, nationaal en internationaal’, vat Simon Neefjes van TBWA\samen.
Veroorzaker op grensvlak van digital, reclame en nog meer, zegt Jeroen van Erp van Fabrique. ‘Weet veel voor elkaar te krijgen door z’n directheid, onbevangenheid en drive. Loopt door een muur heen als je niet oppast, heerlijk.’
‘Durft groot te denken en kan het vervolgens ook creëren’, roemt
Frank Houben van klant KLM de ‘Main Monk’. Wouter Glaser: ‘Bewijst dat wij Nederlanders de grootste digitale internationale bouwhut kunnen hosten. Respect.’
Dinesh Sonak van de ADCN noemt Knaap niks minder dan een digitale kruisvaarder en wereldveroveraar. ‘Heeft hart voor de BV Creatief Nederland en groeit zelf hard met zijn bedrijf.’
Ook Bert Hagendoorn is vol lof: ‘Heeft warm hart en neemt belangrijke initiatieven die het vak verder brengen.’ Zoals Dutch Digital Design en de nieuwe topopleiding.
5. Marc Oosterhout, N=5 (5)
‘Creatief en strateeg met open vernieuwende blik en coöperatieve instelling’, vindt Joris Merks van Google.
‘Zijn inhoudelijke drive is een belangrijk ingrediënt van het succes van zijn bureau en hij brengt het vak verder met het herijken van de Effie, voorzitterschap van Vea, en zijn boek Power Brands’, prijst Mary Hoogerbrugge.
Rens Plandsoen van RLVNT looft ook zijn Effie-reorganisatie: ‘Marc vernieuwde de kijk van reclamemakers op effectiviteit.’ En Cees Wijnnobel van de Vea ziet hem als ‘roerganger van een nieuwe Vea’.
Sander Volten van Kingsday unisono: ‘Dé voorman van het vak’. Bas van Berkestijn van Woedend! noemt hem de ‘meest succesvolle strateeg en mede-eigenaar van een van de hotste bureaus’.
‘Naast onze eigen Edward Stolze de beste strateeg van Nederland’, neemt Olivier Koning zijn Being There-collega gelijk mee.
6. David Snellenberg, Dawn (27)
Volgens Vincent Mispelblom Beyer is hij de enige die oprechte boodschappen kan schrijven én bedenken. ‘En daarmee de reclame een nieuwe richting in stuurt.’
Andy Mosmans van ARA ziet hem als zielgever van Dawn en als ‘gedreven originele betekenisvolle creatief’.
Rikje Thie van PIP en MadBank roemt zijn verrassende blogs over ‘meaningful reclame’ en het werk van Dawn dat oprecht is of tenminste lijkt. ‘Hij is werkelijk nieuwsgierig, vernieuwend, heel slim en houdt als een van de weinigen van de oude garde niet vast aan oude denk- en/of werkwijzen of verdienmodel. Inspiratie dus!’
Johan Kramer: ‘De beste copywriters zijn de beste strategen zijn de beste campagnemakers.’
Natuurlijk krijgt Snellenberg ook alle lof van signature klant Roel Welsing van Triodos, die ook Greo Belgers meeneemt: ‘Zij stretchen het denken, zetten zaken op scherp en vertalen dat naar succesvolle concepten.’
Rodger Werkhoven, destijds bij McCann, noemde hem acht Koffiediks geleden, in januari 2007, al de ‘beste in zijn vak’.
7. Lode Schaeffer, Indie (2)
‘Topcreatief en planner en zeer goede gesprekspartner’, zegt Bram Westenbrink van Heineken. ‘Een van de weinigen die al groot waren in 1995 - toen ik begon - en dat nog steeds zijn’, overziet Hans Brouwer van MassiveMusic.
‘Al zo lang gelauwerd creatief zijn en dan nog steeds met zo’n tomeloze energie, Sturm und Drang, Jonge Honden-eagerness en liefde voor dit vak actief zijn, werkt zeer aanstekelijk en dwingt bewondering af’, schetst Geert van Gaalen.
‘Geen creatief die zo bevlogen en boos kan praten’, zegt Meindert van den Heuvel van Interbest.
8. Aad Kuijper, Alfred (20)
‘Blijft geweldige reclame maken, die mensen raakt en producten verkoopt’, aldus Johan Smit van PMA.
Frank Weijers van Unilever Benelux prijst hem om zijn liefde voor echte reclame, populaire, massamediale reclame.
En opdrachtgever Matthijs Moeken van Jumbo, die ook Patrick de Zeeuw van Alfred erbij betrekt: ‘Mensen die zich niet schamen om reclame te maken, sterker nog, die het het mooiste vak van de wereld vinden. Altijd gruwelijk perfectionistisch en wars van alle kritiek maken ze het beste werk voor de klant.’
Arian Buurman van de Ster noemt hem een vakman, no-nonsens. ‘Aad durft te kiezen. Aad gaat voor de verleiding.’
De allerbeste in zijn vak, zegt een ledenjurylid. ‘Briljante reclamegeest verpakt in een bourgondisch lijf. Wie houdt er niet van hem.’ Een ander: ‘Icoon van toen, icoon van nu. Wars van hypes. En nog succesvol ook.’
9. Simon Neefjes, TBWA\Nederland (1)
‘Reclameman, zakenman, ondernemer & opportunist waar geen maat op staat’, zegt Hank van Dijk van OMD poëtisch. ‘Slim, gevoel voor reclame, weet wat mensen beweegt, creatief, ondernemend, charismatisch’, somt iemand op.
‘Innovatief’, vindt een ander.
10. Dick Buschman, Achtung! (15)
Zit met Achtung!, de lancering van Kraftwerk én Dutch Digital Design bovenop de bal van het snel veranderende vak, looft Bert Hagendoorn. ‘Need I say more?’, zegt een vakgenoot. ‘Al jaren aan de top van creativiteit in Nederland.’
11. Hans Brouwer, MassiveMusic (-)
‘Muziek maakt altijd het verschil en Hans ook’, zegt Frank Houben van KLM. Wesley ter Haar van MediaMonks: ‘Hans én zijn bedrijf hebben wereldwijd profiel en hij zet zichzelf actief in om Amsterdam op de voorgrond te houden als creatieve hoofdstad met de A’DAM-toren.’
12. Daan Roosegaarde, Studio Roosegaarde (-)
Heeft niets van doen met reclame, marketing en communicatie, stelt Jeroen van Erp van Fabrique en Topteam Creatieve Industrie vast. ‘Heeft het wel voor elkaar gekregen dat we met z’n allen, inclusief opdrachtgevers en overheid, vinden dat het allemaal anders moet binnen de creatieve industrie. Wat weer vooral relevant is voor reclame, marketing en communicatie.’
Kim Dingler van Talpa Global noemt hem een ‘unieke creatieve denker’. Man met effectieve radicale ideeën waarmee hij bewijst dat Nederlandse advertising niet per se lolbroekerij hoeft te zijn, vindt Gé Key van Animal Farm. En volgens Scato van Opstall laat hij zien dat science fiction geen literair genre is maar een product.
Iskander Smit van Info.nl: ‘Loopt flink voorop. Al jaren trouw aan zijn missies, maar weet het nu ook te schalen. Is een merk geworden.’
13. Bert Habets, RTL (39)
‘Strategisch sterk, houdt koers, strakke lijnen, biedt ruimte voor creativiteit in het bedrijf, vernieuwend, grensverleggend’, aldus collega Ton Rozestraten. Peer Swinkels: ‘Stille kracht achter succes van RTL.’
Terecht Omroepman van het jaar, vooral vanwege zijn strategische innovaties’, looft Frank Weijers van Unilever.
René Zeedijk van MediaScience merkt op dat hij nieuwe programma’s durft te programmeren waar Nederland over praat. ‘Ik verwacht dat RTL de eerste serieuze partij zal zijn waar tv-advertentieruimte real-time kan worden ingekocht. Dergelijke partijen hebben wij nodig om programmatic trading te laten doorgroeien naar het vijfde scherm.’
14. Jacqueline Smit, Radio 538 (63)
‘Vernieuwende denkster met het hart op de juiste plek’, zegt Rens Plandsoen van RLVNT. ‘Een klant die durft’, zegt een ander. ‘Mediamevrouw met ballen’, en nog een keer ‘Echt een vrouw met ballen’.
En: ‘Bezig met het transformeren van een marktleider in klassieke media naar een interactief merk.’
15. John de Mol, Talpa (10)
‘Internationaal media-icoon, jarenlang beeldbepalend voor niet alleen wat we ‘s avonds zien op tv, maar ook voor de huidige en toekomstige staat en toekomst van ons medialandschap’, aldus Marc de Vries van Twitter Benelux.
Peter de Mönnink van Sanoma noemt hem een ondernemer pur sang. ‘Intelligent. Snapt mensen. Zowel een creatieve als een businessoriëntatie. Sterk relativeringsvermogen. Heeft ook nog eens een boel humor.’
‘Largest independent content creator worldwide’, zegt Kim Dingler over haar baas. ‘Heeft met het aanstellen van Peter de Mönnink eindelijk een pion binnen Sanoma die heilige huisjes durft af te breken wat zal leiden tot het eerste echte crossmediale platform van Nederland’, zegt iemand.
16. Wesley ter Haar, MediaMonks (-)
‘MediaMonks wint momenteel alle prijzen in binnen- en buitenland en daarnaast groeien ze hard door met meerdere internationale vestigingen’, verklaart Sander Volten.
Wouter Boon met verwijzing naar hun Cannes-Leeuwen: ‘Hun bureau draagt er in sterke mate aan bij dat Nederland creatief gezien wordt over de hele wereld.’
‘Oprichter van de grootste/meest succesvolle digitale productiemaatschappij van deze planeet, en een bijzonder goede spreker’, aldus Rose Zandvliet van Wieden & Kennedy en RA*W.
‘Heeft mij zelfs aangezet de belangrijkste taal van het moment, coderen, te leren.’
‘De man die digital production aan het Nederlandse bureaulandschap heeft gekoppeld’, vat Olivier Koning van Being There samen.
17. Christian van Thillo, De Persgroep (18)
‘Super-enthousiaste ondernemer met aanstekelijke passie voor nieuwsmedia’, kenschetst Simon Neefjes.
Marc de Vries van Twitter Benelux noemt hem een verademing tussen de Nederlandse uitgevers. ‘Vanuit kracht en visie werkend aan groei, waar concurrenten achterblijven in rapporten en reorganisaties.’
Ton Schoonderbeek looft hem om zijn passie, durf, lef, en zijn breed denken. ‘Here to stay.’ Peter de Mönnink van Sanoma: ‘Durft. Onderneemt met lef.’
Irena Petric van Living Numbers en NOM: ‘Charismatisch en een van de weinigen die nog steeds in print gelooft. Tegelijkertijd begrijpt hij dat hij ook in digitaal moet investeren.’
18. Matthijs Moeken, Jumbo Supermarkten (-)
‘Toch knap om het gele merk van Brabant naar Nederland te importeren en een publiekslieveling te laten worden’, roemt René Repko.
Weet buikgevoel van Jumbo-familie Van Eerd op tv te krijgen.
KPN’s Aline van Keulen noemt hem ‘a man on a mission’: Jumbo merk- en businesswise succesvoller maken. Durft als nieuw lid van de Jumbo family ergens voor te staan en gaan. Van family property-concept tot juichpakken met Roy Donders.’
Textieltycoon Roland Kahn: ‘Nu tweede na Albert Heijn, dat is een wereldprestatie.’ ‘Heeft Jumbo in korte tijd geprofileerd als supermarkt voor gezinnen’, zegt Frank Weijers van Unilever.
‘Heel onorthodox, gedreven, vasthoudende marketeer en commerciële motor achter het succes van Jumbo’, ziet Hans Peters van NS.
19. Darre van Dijk, Ogilvy (-)
Won zo’n beetje alle awards voor DELA, tot en met Grand Prix in Cannes. ‘Hij laat het buitenland zien dat Nederland wel mooie reclame kan maken’, zegt Vincent Mispelblom Beyer.
‘Ondernemend, creatief en inspirerend in groot denken’, zegt Roel Welling. ‘Weet als geen ander het storytellingprincipe zo goed vast te leggen in zijn uitingen’, zegt iemand.
20. Peter de Mönnink, Sanoma/SBS (-)
‘Ik heb het idee dat bij Sanoma het laatste jaar meer is gebeurd dan de vijf jaar ervoor’, zegt Simon Neefjes.
Is volgens Johan Smit van PMA als eerste in staat ‘een heldere en potentieel succesvolle visie op crossplatformaanbod te ontwikkelen en in de markt te zetten’.
‘Heeft de macht van de oude Sanoma-garde doorbroken en pakt SBS er nu meteen even bij’, zegt iemand. Brengt het ministerie van tijdschriften naar een multidisciplinair geïntegreerd mediabedrijf, stelt een ander.
21. Astrid Prummel, Adformatie (55)
‘Onmisbaar’, zegt Tom de Bruyne van SUE Amsterdam, vanwege de geslaagde transformatie van Adformatie. ‘Scherp, kritisch, onafhankelijk en fabulous’, schetst Mireille Spapens van Deloitte.
‘Houdt de vinger aan de pols van de ontwikkelingen in ons vakgebied. Loodst Adformatie door woelige wateren richting multimediale platforms en nieuwe business-modellen.’
De meest invloedrijke persoon in de communicatiebranche, zegt iemand. ‘Een van de weinigen in dit vak die journalistiek aangenaam aan het vernieuwen is.’
22. Roland van der Vorst, strateeg (6)
Andy Mosmans van ARA noemt hem een ‘gedreven originele betekenisvolle adviseur en publicist’.
Meindert van den Heuvel roemt zijn extreem scherpe duiding in zijn FD-columns van wat er in de wereld gebeurt en hoe dat zich verhoudt tot ondernemen en merkdenken.
23. Christian Borstlap, Part of a Bigger Plan (15)
Lode Schaeffer: ‘Uniek niveau in grafisch design, inspiratie voor velen. Door zijn prachtige werk voor Louis Vuitton en Gucci een internationaal visitekaartje voor Nederland.’
Wim Ubachs noemt hem met verwijzing naar G-Star Raw For The Oceans de meest toonaangevende Nederlandse artdirector en vormgever van dit moment.
‘Ook dit jaar weer de ene na de andere mooie film en animatie’, vat Johan Kramer samen. ‘Alleen al voor Artis de Partis verdient hij een lintje’, blikt Frank de Ruwe van Natwerk wat verder terug in Borstlap’s portfolio.
24. Bert Hagendoorn, consultant, Dutch Digital Design (-)
‘Zorgt er met Dutch Digital Design voor dat Amsterdam en Nederland internationaal op de kaart komt te staan als digitaldesign-gidsland’, zegt Wouter Boon.
25. Ivo Roefs, DDB Amsterdam (62)
Onmisbaar, vindt collega Sandra Soskic. ‘Voorman van het meest toonaangevende digitale bureau van Nederland’, zegt een vakgenoot uit de Top 10.
26. Dick van der Lecq, Etcetera (-)
‘Diep gemotiveerde en aanstekelijk enthousiaste reclameman die zijn bureau en vak blijft opstuwen’, zegt Marcel Nijhoff, ex-cco van Ziggo. ‘Effiekoning’, aldus Cees ijnnobel van de Vea.
27. Hans van Dijk, Skipintro (35)
Vea Legend maar tóch van 2015. ‘Omdat hij als veteraan zichzelf blijft vernieuwen’, zegt Dagan Cohen van Upload Cinema. ‘Hans is het tegenovergestelde van de verstokte reclamecreatief die met weemoed terugkijkt naar vroeger.’
‘Met “De goedemorgen” begreep ik wat Reclame kon doen, en waarom ik erin moest gaan werken’, blikt OMD’s Hank van Dijk (geen familie) een eeuw terug.
28. Greo Belgers, Dawn (-)
Tom Kniesmeijer prijst de gehele directie bij Dawn, maar strategen worden volgens hem vaak onderschat. ‘Dawn zoekt naar de pure identiteit van een merk en plaatst die middenin de tijdgeest. Communicatie die werkelijk bijdraagt aan de toekomst, dé uitdaging voor de rest van het vak.’
Marlène Wickel van Jean Mineur Mediavision: ‘Behoort tot de nieuwe generatie strategen, originele denker en een bijzonder mens.’
29. Rens Plandsoen, RLVNT (57)
‘Oprecht geïnteresseerd om de keten te veranderen’, zegt Jenny Elissen van NewGenes. ‘Staat open voor nieuwe dingen en zet haar stappen om werkelijk de nieuwe toekomst uit te vinden.’
‘Durft een vernieuwend bureau in de markt te zetten’, zegt iemand. ‘Laat communicatiewereld op haar grondvesten schudden. Logic en magic zijn in het DNA van haar bureau verankerd.’
Een ander: ‘Erg gedreven en straalt een enorme positiviteit en energie uit. Weet mensen te motiveren.’ Vakidioot wordt vaak gezegd. Verfrissend, durfal, voorloper/pionier.
30. Joris van Heukelom, Makerstreet, IAB (21)
‘Innovatief, gezicht voor het vak, actief voor de branche met IAB en partner in een fantastisch bedrijf, parel onder de digital agencies met een echte, eigen filosofie’, zegt een belangrijke recruiter.
31. Erik van Engelen, Eneco (-)
‘Hij geeft als marketeer met lef zijn sector kleur’, zegt Boris Nihom van Achtung! ‘Kiest consistent het duurzame pad en weet zo groei te vinden voor Eneco’, verklaart Willem van Harrewijen van The USP Company.
Willem-Albert Bol van de Persgroep noemt hem een veel te bescheiden mens. ‘Hij zorgt dat Eneco een mooie koers heeft en maakt toch veel tijd vrij voor het verder brengen van het vakgebied.’
32. Frank Weijers, Unilever (24)
‘Iemand die ziet hoe veel creativiteit voor de business kan betekenen’, zegt Ed Stibbe van Orchestra (yep, de S’en zijn eraf).
Wat Lodewijk Varossieau van SuperRebel.com bevestigt: ‘De adverteerder die begrijpt dat je alleen met topcreativiteit marktleider blijft.’
33. Dinesh Sonak, ADCN (-)
Heeft de vernieuwing van de ADCN voortvarend en verfrissend aangepakt, vindt Inge Ligthart van Dawn.
‘Ondernemende en enthousiaste spin in het web van creatief Nederland met als ambitie ADCN te vernieuwen en van Amsterdam de Silicon Valley van de creatieve wereld te maken’, aldus Roel Welling.
‘He’s not afraid to ruffle a few feathers, in the most charming manner, by embracing change, in order to shake things up and push the creative industry in the Netherlands forward’, zegt Kerrie Finch van FinchFactor.
34. Wim Pijbes, Rijksmuseum (-)
Christian Borstlap van Part of a Bigger Plan prijst hem vanwege zijn intelligente en moedige marketing/merkdenken. ‘Als alle marketingmensen een voorbeeld nemen aan meneer Pijbes ziet de wereld er beter uit.’
‘Doe het maar even na’, begint René Repko van Rituals, ‘het Rijksmuseum met een grandeur neerzetten alsof het het Louvre is, merkbouwen avant la lettre. De stad is erdoor veranderd.’
35. Raymond Cloosterman, Rituals (-)
Jan Rijkenberg van BSUR: ‘Voorbeeld voor velen, ondernemer, marketeer, creatieve bouwer van wereldmerk.’
Eneco’s Erik van Engelen prijst hem als ‘rasmarketeer, succesvol in een uiterst competitieve markt, no-nonsense, grenzeloos ambitieus.’
Dat onderstreept Roland Kahn van CoolCat: ‘Zo’n merk opzetten in zo’n markt, gedomineerd door het grote geld en de beroemde namen, dat is pas knap.’
36. René Repko, Rituals (30, destijds Sligro en ex-Hema)
Marketingmeester, noemt Barbera Wolfensberger van FHV BBDO hem. ‘Zeer intelligent, zoekt continu vernieuwing en verbetering en is nooit tevreden met de status quo, zeer geïnteresseerd en geïnvolveerd bij jonge mensen in het vak.’ Een ander noemt hem ‘marketingbeest’.
37. Alvaro Sotomayor, Wieden+Kennedy (-)
‘Internationale topcreatief die al 19 jaar met W+K Amsterdam in de voorhoede van de internationale reclame meespeelt’, zegt Wesley ter Haar van MediaMonks.
‘Creëert niet alleen geweldig werk, hij geeft vol energie aan de nieuwe generatie creatie’, doet Thijs Biersteker van Moore er een schepje bovenop.
38. Jacques Vereecken, Caviar Amsterdam (45)
‘Boegbeeld, initiator, organisator, inspirator’, volgens Hans Brouwer. De godvader van de Nederlandse jonge creatieven- oftewel Jonge Hondenstichting verdient een topplek in de eregalerij, verklaart een vakgenoot.
39. Jeroen van Erp, Fabrique en Topteam Creatieve Industrie (53)
‘Verbinder, creëert kansen en gaat voor langere termijn, dwars door de designdisciplines heen en in staat dingen in beweging te zetten’, verklaart Marjan Straathof van DDA Dutch Digital Agencies.
Verbreedt en dus versterkt de creatieve industrie, verklaart een vakgenoot. Vernieuwer, gangmaker, dat hoor je ook veel.
40. Erik Kessels, KesselsKramer (4)
‘Met KesselsKramer toont hij ons steeds opnieuw dat het ook anders kan’, zegt Bart Kuiper. ‘Omdat hij met KesselsKramer kunst in het vak injecteert’, stelt Ewoudt Boonstra van Mr. Boonstra. ‘Creatieve vernieuwer’, zegt een vakgenoot.
41. Edward Stolze, Being There (85)
‘Zeer goede strateeg met een open houding naar marketeers en andere bureaus’, prijst Bram Westenbrink van Heineken (fijn, zo’n lofprijzende klant).
‘De creatief die een geweldige strateeg werd maar altijd creatief bleef’, schetst (oud)collega Wilbert Leering.
Misschien (nog) geen onvergetelijk bier, maar zeker geen klein bier.
42. Bas Welling, Wefilm (-)
‘Hier kan net zo goed zijn broer Roel staan, want WeFilm zet werkelijk anders en met een veel bredere scope het medium film in voor communicatie’, zegt Geert van Gaalen.
‘We gaan hem kwijtraken’, voorziet Wilbert Leering van N=5. ‘Ik heb ‘m zien presenteren: de nieuwe Matthijs van Nieuwkerk.’ De grossier in reclame-awards was in DWDD met zijn polonaisevoordekoning.nl.
43. Bram Westenbrink, Heineken (-)
‘Ambitieuze vernieuwer die creativiteit voor zijn merken laat werken en creatieve bureaus laat groeien’, zegt Lode Schaeffer van Indie en ADCN. ‘HHH oftewel Helpt Heineken Hogerop’, grapt KLM’s Frank Houben (HoubenHHH dus). ‘Wars van status quo.’
44. Johan Smit, PMA (69)
Verdient volgens Harry Dekker alle lof vanwege zijn initiatief tot vernieuwing in mediaonderzoek met FOAM (Future of Audience Measurement). Zet volgens Irena Petric alles in werking om tot ‘inzichten te komen in crossmediaal bereik’ en brengt de nodige partijen bij elkaar.
45. Linda de Mol, Linda (-)
Topwijf! roept Peter de Mönnink van Sanoma. ‘Indrukwekkend. Creatieve duizendpoot met sterk zakelijk instinct. Drive en passie gecombineerd met een messcherpe doelgerichtheid. Bindt mensen.’
‘Multi-talent met drive, lef, vernieuwingsdrang en scherp oog voor entertainmentwaarde. She knows what NL wants’, schetst Aline van Keulen van KPN. Onmisbaar, zegt Sandra Soskic van DDB.
46. Marcel Hartog, Publicis (-)
‘Al jaren de stuwende creatieve kracht achter het prijswinnende Publicis’, weet Antoine Houtsma van Joe Public. ‘Meer dan een traditionele copywriter en creatief directeur’, vindt Marlene Wickel. ‘Sociaal, bevlogen en no-nonsens.’
47. Peer Swinkels, Bavaria (29)
‘Marketeer die het aandurft om net zoveel budget te zetten in executie/productie als in media’, looft Matthijs Moeken. ‘Die het aandurft te leunen op de reuring die een commercial online en in de media zal gaan maken om zo zijn bereik te vergroten. Een controversiële aanpak die wat mij betreft getuigt van veel lef, maar ook van veel begrip van de huidige reclamewerkelijkheid.’
‘Heel leuke, creatieve ondernemer die op unieke en onderscheidende wijze Bavaria op de kaart heeft gezet’, aldus Hans Peters van NS. ‘Durft anders te zijn waar andere biermerken zich van consumenten verwijderen.’ ‘David versus Goliath.’
48. Frank Houben, KLM (47)
‘Altijd op zoek naar vernieuwende, opvallende, slimme, creatieve ideeën die zowel het merk als de consument verder brengen, roemt Bram Westenbrink van Heineken.
49. Rob Wijnberg, De Correspondent (-)
’s Werelds beste branded content en inhoud 100 procent betaald door lezers, prijst Scato van Opstall. Boris Nihom: ‘Hij kan geld verdienen met een reclamevrij nieuwsmedium.’ Artdirector Jarr Geerligs noemt De Correspondent als digitaal tegenwicht en tegenlicht van de oppervlakkige stroom pulpnieuws.
50. Alex Stil, Mindshare (67)
‘Met AdValue heeft Alex aan de wieg gestaan van digitale media in Nederland’, weet David de Jong van Screen6.
51. Frank Volmer, ex-TMG (-)
Eruit gezet en toch nieuw binnen. ‘Blijft een van de meest visionaire uitgevers’, zegt Irena Petric van NOM.
52. Boris Veldhuijzen van Zanten, The Next Web (19)
‘Serial inspirator, leert Nederland het nieuwe uitgeven en paste het lean ondernemen al toe voordat het hip was’, stelt Iskander Smit van Info.nl.
53. Bartho Boer, NS (-)
‘Eberhard van der Laan is niet zomaar een sympathieke burgervader’, verklaart Wouter Glaser. ‘Zijn woordvoerder Bartho Boer regisseerde alles op de achtergrond.’
54. Arian Buurman, Ster (-)
Onmisbaar, zegt Heleen van Oord van DQ&A. Zichtbare topvrouw, aldus Barbera Wolfensberger. Een derde: ‘Zwicht niet voor verlagen beloningsdruk.’
55. Ralph Wisbrun,JWT Amsterdam (7)
‘Bouwt groot bureau om en laat dat steeds meer verrassend werk maken’, bewierookt Jan Bouts zijn partner.
56. Jan Bouts, JWT Amsterdam (32)
‘Een van de weinige mensen, misschien wel de enige, die begrijpt hoe het werkt’, zegt Hans van Dijk van Skipintro. ‘Meesterstrateeg en lieve man’, vindt Otto van der Harst van Aegon.
57. Jan Rijkenberg, BSUR (-)
Willem van der Schoot van Lemz: ‘Heeft BSUR succesvol uitgebouwd naar een internationale groep. Uitermate energiek. Schrijft daarnaast goed en is een goeie spreker. En ook nog een goeie ondernemer. Kortom, zuinig op zijn.’
58. Willem Sijthoff, Sijthoff Media Groep (60)
‘Visionair als ondernemend uitgever, gelooft zowel in bestaande media als Adformatie als in nieuwe business-modellen als Catawiki’, zegt Johan van Mil van Adatus.
59. Daniel Ropers, Bol.com (41)
René Repko eert hem als de Jeff Bezos van de Lage Landen. ‘Verandert persoonlijk het landschap en zorgt en passant dat Jeff het zo oninteressant vindt om überhaupt te komen.’
60. Pieter Zwart, Coolblue (81)
Online-first-goeroe. GameChanger van het Jaar 2013, ontelbaar veel Thuiswinkel Awards, in 2012 LOEY-award en astronomische omzetgroeicijfers. ‘Heerlijk iemand die marketing terugbrengt tot de essentie: tevreden klanten maken’, vindt Michiel Muller.
Peer Swinkels van Bavaria bevestigt dat: ‘De klantvriendelijkheid is onovertroffen.’
61. Allard Ruyl, BrandDeli (-)
Harry Dekker van Unilever roemt hem voor zijn getoonde leiderschap om in een fragmenterende mediamarkt een aggregatie van specialinterestkanalen te realiseren. Knap omdat hij lastige stakeholders – zenders - bij elkaar moest krijgen, zegt een goed ingevoerde recruiter.
62. Saskia Kok, Bonkers (-)
‘Zet Nederlandse regisseurs internationaal op de kaart en helpt Nederlandse creatieve ideeën aan een internationaal zichtbare appeal’, zegt Lode Schaeffer van Indie en ADCN.
‘Fantastische producer’, zegt Matthijs van Heijningen jr. ‘Test haar regisseurs tot het uiterste. Mijn grootste sprong samen met haar meegemaakt.’
63. Wouter Hulst, 201 Connected Media (-)
‘Zorgt voor nieuw digitaal online bereiksonderzoek dat het mogelijk maakt nieuwe businessmodellen voor publishers te ontwikkelen’, prijst Johan Smit van PMA.
Harry Dekker zwaait Hulst lof toe voor ‘niet aflatende inspanningen achter de schermen om te komen tot een vernieuwend en marktbreed relevant ecosysteem op het terrein van digital binnen DDMM, NOM, NLO, SKO’.
64. Marten Blankesteijn, Blendle (-)
Marc de Vries van Twitter: ‘Gooit belangrijke digitale steen in de traditionele uitgeversvijver. Zorgt voor nieuwe doelgroepen en inkomsten voor uitgevers.’
Ondernemend natuurtalent, is bereid het tapijt op te eten om zijn bedrijf tot een succes te maken, tekent mediaspecialist Mike Ackermans.
65. Alexander Klöpping, Blendle (-)
Arian Buurman noemt hem liefkozend de knuffelnerd van Nederland maar wel een met een talent voor pr en ondernemerschap. ‘Hij kan baanbrekend denken’, zegt René Zeedijk van MediaScience.
66. Eva Zahrawi Ruiz, Vodafone (-)
‘Brand fundamentalist in a very positive way’, vindt Farid Tabarki van Studio Zeitgeist. ‘Sterke marketeer met een vernieuwende visie op het vak’, zegt Dinesh Sonak van de ADCN.
67. Tom de Bruyne, SUE Amsterdam (-)
Was het die 538-lik-campagne? ‘Vooral door zijn scherpe columns en de knuppels die hij in het hoenderhok gooit’, aldus Alef de Jong van Wunder.
‘Een opschudder van nature met een frisse afkeer van het establishment’, prijst Ebele Wybenga de oud-Boondoggler.
68. Elissa Singstock, Wieden+Kennedy Amsterdam (-)
‘Al 10 jaar de drijvende kracht op de broadcastafdeling en als RTV’er verantwoordelijk voor de meeste Cannes-Leeuwen van iedereen in Amsterdam’, weet Hans Brouwer.
‘Powerhouse producer’, tekent Kerrie Finch haar uit. Vrouw achter ‘big award-winning Nike TV spots you love so much’.
69. Jan Driessen, Q&A (23)
Mark Woerde van Lemz mist de ‘communicatieambassadeur’. ‘Zijn welbespraaktheid geeft ons platte vak cachet.’ Een ander: ‘Onafhankelijk denker, durft zich uit te spreken tegen de gangbare opvattingen in.’
‘Houdt de ingedutte en conservatieve reclamewereld al jaren bij de les.’
70. Wouter Glaser, Glasnost (-)
Anton-Jan Thijssen: ‘Product van zijn generatie. Marketing-pr zoals het hoort. Soms iets te veel woorden maar ook veel daden.’ ‘Social media is his middle name’, zegt trendziener Farid Tabarki.
71. Niki van Wijk, iProspect (-)
‘Brutaal vooruitstrevend vernieuwend en gets things done met brede blik’, looft Joris Merks van Google.
72. Marc Leurs, TBWA (97)
‘Creatief en strategisch brein achter veel TBWA\-successen’, weet Anton-Jan Thijssen, ex-TBWA\ nu Partij van de Sport.
73. Astrid Groenewegen, SUE Amsterdam (-)
Collega Tom de Bruyne noemt haar onmisbaar (duh). ‘Voorbeeld voor jonge creatieven’, stelt een vakgenoot. Een ander: ‘Is messcherp in debat.’ ‘Tof wijf. Inspireert, motiveert.’ Haar motto: ‘Het is pas een goed idee wanneer je het hebt verkocht.’
74. Mervyn ten Dam, Achtung! (26)
‘Geeft als digitale cd een hele duidelijke richting aan het digitalecommunicatievak’, zegt Sander Volten van Kingsday.
75. Joost Istha, Zigt Media (-)
‘In mediareuzenland is hij de enige met een zuiver, want geen kickbacks, en werkend verdienmodel’, prijst Meindert van den Heuvel. ‘Terwijl de andere bureaus huilen over te lage vergoedingen – Breijer - en een haperend verdienmodel, blijft hij gewoon goed doorgaan.’
76. Diederick Hillenius, Selmore (76)
‘Beste artdirector van Nederland, groot gevoel voor het geheel en het detail’, looft zijn ex-partner Otto van der Harst van nu Aegon.
77. Harry Dekker, Unilever (9)
‘De grootste inkoper van Nederland en toch geen kapsones maar erudiet’, roemt Frits Schuring.
78. Ton Schoonderbeek, Mindshare Worldwide (17)
‘Allround mediaprofessional met veel affiniteit en liefde voor het reclamevak’, verklaart Marlene Wickel.
79. Willem-Albert Bol, de Persgroep (73)
‘Weet door zijn flamboyante uitstraling een ter dood veroordeeld mediumtype weer in de spotlight te zetten’, zegt een vakgenoot.
80. Matthijs van Heijningen jr, (38)
‘Beste regisseur uit de Nederlandse reclamegeschiedenis’, zegt Hans Brouwer.
81. Paul Manuel, TamTam (-)
‘Verbinder’, looft Annemieke Deering van DDA Dutch Digital Agencies haar voorzitter. ‘Support talentontwikkeling en ondernemerschap.’ ‘Beste baas ever!’, roepen werknemers.
82. Harald Dunnink, Momkai (25)
‘Digital thoughtleader’, noemt Jeroen van Erp hem. ‘Weet inhoudelijke kwaliteit, esthetiek, ambitie en ondernemerschap te combineren op grensverleggende wijze.’
83. Kyra Roest, Bohemia, IAA (-)
‘Stille kracht die de IAA Dutch Chapter naar een internationaal niveau heeft weten te tillen’, zegt een vakgenoot. Gangmaakster en verbinder, zegt een ander. Minpuntje: ‘In alles is Kyra super, behalve in het meebrengen van bier.’
84. Patrick Kuijsters, SNS (-)
‘Met de nieuwe campagne voor SNS schopt hij de bal naar voren’, vertelt Hans Middelhoek van The USP Company. ‘Gewaagd, maar hard nodig in de banksector.’
85. Sandrine Huijgen, Heineken (-)
‘Ambitieus’, typeert Saskia Kok van Bonkers. ‘De global communication manager die Heineken naar een hoger niveau brengt.’
86. Alfred Levi, Albert Heijn (28)
‘Laat altijd zijn mening horen, je kunt het er mee eens zijn of niet, het is een eigen geluid over het marketingvak’, zegt Imme Rog van de Postcodeloterij.
87. Peggy Wijtzes, FHV BBDO (-)
‘Ultieme nieuwe reclamepersoon die het vak nodig heeft’, zegt haar baas Barbera Wolfensberger. ‘Hybride in kunnen en innovatief, niet bang voor techniek en een superleuk mens.’
88. Michel Schaeffer, Bol.com (42)
‘Blijft onvermoeibaar innoveren, klantbeleving altijd centraal en een voorbeeld voor zijn branche’, zegt Imme Rog van de Postcodeloterij.
89. Sandra Soskic, DDB & Tribal (-)
Bureau van het jaar (SAN), Digitaal Bureau van het jaar (Spin Awards), nummer 1-Effie-bureau. ‘Brains, beauty and a good heart’, vat Mireille Spapens samen.
90. Aline van Keulen, KPN (-)
‘Een echte Rotterdamse adverteerder’, kenmerkt Ed Stibbe. ‘Weet wat ze wil, maar staat altijd open voor een goed idee.’
91. Giep Franzen (16)
Andy Mosmans van ARA eert de Vea Legend en FHV-stamvader als grondlegger van het merkdenken in Nederland.
92. Marlene Wickel, Jean Mineur Mediavision (81)
‘Aanwinst voor het vak en echt de moeder van de media’, zegt een vakgenoot.
93. Lucy van der Helm, Sire, DDMA (-)
‘Ik ken geen oprechtere vrouw in ons vakgebied’, verklaart
Marc Oosterhout van N=5. ‘Kiest voor authentieke kwaliteit. Vakvrouw.’
94. Heleen van Oord, DQ&A (51)
‘Een van de grootste dienstverleners op het gebied van online advertising’, stelt David de Jong van Screen6 vast.
95. Marco Baay, Kaiser Sound Studios (-)
Al zo’n 15 jaar volgeboekt op audiopostgebied, schat Hans Brouwer van MassiveMusic. ‘Markant reclameboegbeeld met gigantisch netwerk.’
96. Diederik Breijer, IPG Mediabrands (75)
‘Was al sterk als directeur UM maar bewijst nu ook op een niveau hoger het ondernemerschap binnen de onderneming te kunnen realiseren’, prijst een gerenommeerde vakgenoot. Overname van Traffic4U is slimme zet.
97. Ole Christern, N=5 (-)
‘Geeft richting aan het blijvend onafhankelijke N=5’, looft Wouter Glaser van Glasnost. ‘Maakt continu het verschil, van NS tot bank tot Sunweb.’
98. Annemarieke de Haan, Unilever (-)
‘Uitermate slim, ongelofelijk aardig, enorm gedreven’, prijst Barbera Wolfensberger haar de hemel in. ‘Geloof in echte marketing vanuit de klant, gecombineerd met liefde voor het reclamevak. Ook in Sire-bestuur en andere gremia.’
99. Mattias Schut, CCCP (-)
‘Tot 3 uur ’s nachts in de weer om te zorgen dat het écht heel goed wordt’, weet Hans van Dijk.
100. Stephan Fellinger, SpinAwards en De Zaak van Vertrouwen (56)
Groot netwerker. Spin in elk web, zeker elk digitaal web in dit vak, zegt een vakgenoot. Onvermoeibaar promotor ook van Nederland als het Silicon Valley van de dance, samen met Stichting Open-House.
Foto Mark Woerde op Koffiedik Kijken 2015: Allart Blaauboer