Als iets moet, bijvoorbeeld van de Nederlandse wet, of wegens regelgeving uit Brussel, dan doen we het. Dat is ook goed zichtbaar in het omarmen van Environmental, Social and Governance (ESG), waarbij verslaglegging rond deze thema’s voor bepaalde bedrijven verplicht wordt. Omdat de doelgroep die we hier vorig jaar over uitvroegen verschilt van dit jaar, kunnen we de resultaten moeilijk naast elkaar leggen. Maar toch even noemen: vorig jaar zei 30 procent dat hen bedrijf of merk concrete ESG-doelen had gedefinieerd en dat 17 procent dat van plan was voor het jaar daarna. In CMO Report zegt ruim 58 procent al ESG-doelen te hebben gesteld en 23 procent zegt er in 2024 mee aan de slag te gaan. Dik 80 procent zet de schouders er dus al onder. ESG werkt!
Heeft u ESG-doelen gesteld in uw bedrijf? | |
---|---|
Ja | 58,3% |
Nee en dat zijn we ook niet van plan | 8,3% |
Nee, maar we zijn van plan om ze het komende jaar op te stellen | 22,9% |
Ik weet het niet | 10,4% |
Meer balans
ESG-doelen, super, maar hoe krijgt dat concreet vorm? Om welke doelstellingen gaat het? Logischerwijs het verminderen van uitstoot (86 pct), wat grotendeels samenvalt met energieverbruik verminderen (82 pct) en andere dingen zoals recycling, duurzamere grondstoffen gebruiken en verpakkingen retourneren (allemaal lagere percentages). Een eye-opener is misschien wel dat de ESG-blik sterk naar binnen is gericht. ‘Diversiteit en inclusie van onze werknemers’ staat bijvoorbeeld stijf bovenaan met 89 procent. En ook de gezondheid van werknemers (en de samenleving) en ‘meer aandacht voor de balans tussen werk en privé’ scoren dikke punten. Dat terwijl ‘diversiteit en inclusie in onze marketingcommunicatie’ door minder CMO’s als een hoog ESG-doel worden gezien.
Op welke gebieden heeft uw bedrijf concrete ESG-doelstellingen gedefinieerd? | |
---|---|
Diversiteit en inclusie van onze werknemers | 89% |
Uitstoot verminderen | 86% |
Energieverbruik verminderen | 82% |
De gezondheid van werknemers/de samenleving verbeteren | 75% |
Meer aandacht voor de balans tussen werk en privé | 64% |
Recycling | 57% |
Duurzamere grondstoffen gebruiken | 57% |
Duurzame consumptie stimuleren | 50% |
Diversiteit en inclusie in onze marketingcommunicatie | 46% |
Verpakkingen retourneren | 36% |
Anders, namelijk: Levensduur producten verlengen | 2% |
Anders, namelijk: Transport efficiënter inzetten | 2% |
Anders, namelijk: Verduurzaming landbouw | 2% |
Meer CMO Report coverage:
Alle artikelen en interviews over CMO Report 2023 hebben we hier voor u op een rijtje gezet.
Greenwashing
U ziet, wij vinden dit bij Adformatie een interessant en urgent thema, dus er kunnen ook nog wel een paar stellingen bij. De blik naar binnen, wordt door deze stellingen bevestigd, maar ook de sterke realisatie van het belang om samen de schouders te zetten onder het verbeteren van de wereld. Ook hoopgevend; al meer dan zes op de tien CMO’s is zich er bewust van dat er wetgeving (en mogelijke boetes!) zit aan te komen om greenwashing te voorkomen.
In welke mate bent u het eens met de volgende stellingen?* | |
---|---|
Een divers personeelsbestand leidt tot betere bedrijfsresultaten | 90% |
Duurzame strategie maakt deel uit van onze managementdoelstellingen | 75% |
Consumenten houden rekening met duurzaamheid bij hun aankoopbeslissingen | 71% |
Inclusiviteit is gegarandeerd in onze wervingsstrategie | 65% |
Binnen ons bedrijf zijn we ons bewust van de (mogelijke) nieuwe wetgeving met betrekking tot greenwashing en mogelijke boetes | 63% |
De duurzame strategie van ons bedrijf is een aanjager van groei | 54% |
Een duurzame strategie binnen ons bedrijf mag ten koste gaan van groei | 50% |
*De percentages staan voor het aantal respondenten die het (helemaal) eens zijn met de stelling |