Nieuwe AI mogelijkheden bieden kansen.
Met stijgende advertentiekosten en groeiende concurrentie is klantloyaliteit topprioriteit geworden van sales en marketing. Logisch, want loyale klanten geven meer uit en zijn beter bestand tegen aanbiedingen van concurrenten.
Als je een positieve ervaringen voor je klanten creërt, vergroot je niet alleen de kans dat ze terugkomen voor meer, maar ook meer uitgeven per aankoop.
Onderzoek toont aan dat loyale klanten 67% meer uitgeven aan producten en diensten dan nieuwe klanten. Dus, zelfs als je meest loyale klanten slechts 20% van je publiek uitmaken, leveren ze tot 80% van de omzet op.
Daarnaast blijkt uit onderzoek dat het 5 keer eenvoudiger is om een klant te behouden dan een nieuwe te werven. Dus hebben veel merken alle reden om de aandacht te richten op het behoud van bestaande klanten. Merken die zich concentreren op waardevolle ervaringen en persoonlijke service voor hun bestaande klanten plukken de vruchten van herhalingsaankopen, met een hogere klantwaarde als resultaat.
Wilt je de klantenloyaliteit vergroten? Hier zijn 3 aandachtspunten die toonaangevende merken gebruiken om langdurige klantloyaliteit op te bouwen.
1. Maak gebruik van geintegreerde data
Massa marketing behoort tot het verleden. Als je loyale klanten wilt aantrekken, behouden en winnen, moet je weten wie ze zijn en wat ze willen. De sleutel om dit te laten gebeuren ligt in je data. 92% van toonaangevende marketeers gelooft dat het gebruik van first-party data om duidelijke klantprofielen op te bouwen cruciaal is voor merkgroei.
Maar wanneer je gegevens over meerdere platforms en bronnen zijn verspreid, loop je het risico dat onnauwkeurige analyses je marketingstrategie de verkeerde kant op sturen.
Door gebruik te maken van een customer engagement platform met geintegreerde data, kun je product-, verkoop- en klantgegevens van meerdere bronnen samenbrengen tot een enkel, holistisch beeld van je klanten. Dit geeft je de data die nodig is om de juiste marketingbeslissingen te nemen en betekenisvolle betrokkenheid over alle kanalen te creëren.
2. Personaliseer de koopervaring van je klanten
Wanneer 92% van de consumenten van vandaag relevante berichten verwacht die op hen zijn afgestemd, voldoen generieke campagnes gewoon niet meer. Wil je loyaliteit bevorderen en klanten keer op keer laten terugkomen, is personalisatie je nieuwe beste vriend.
Door je product-, verkoop- en klantgegevens te consolideren en te benutten, heb je de informatie die je nodig hebt om personalisatie verder te brengen dan alleen voornamen in onderwerpregels. Nu kun je relevante, zinvolle ervaringen creëren die herhaalaankopen en loyaliteit.
Met het juiste personalisatieplatform kun je betekenisvolle cross-channel inhoud creëren die de verkoop stimuleert, inclusief marketinganalyse om de bijdrage aan de omzet aan te tonen. Door de tijd te nemen om op maat gemaakte winkelervaringen voor je klanten te creëren, laat je zien dat je hen begrijpt, wat helpt om hen dichter bij je merk te brengen en vertrouwde relaties op te bouwen.
3. Automatiseer de customer life cycle
Het handmatig creëren van impactvolle cross-channel ervaringen voor elke stap in de customer life cycle kan een tijdrovend proces zijn. En het lijkt onmogelijk om boeiende, zinvolle inhoud te creëren die resoneert met elke shopper. Dit is waar marketing automation je kan helpen.
Van eenvoudige emailcampagnes tot geavanceerde customer journeys kunnen platforms als SAP Emarsys je helpen klanten in realtime te bereiken via de belangrijkste marketingkanalen. Met het juiste personalisatie platform kun je snel cross-channel campagnes lanceren, en geeft deze AI-gedreven technologie je de mogelijkheid om je strategie eenvoudig te testen en aan te passen op basis van prestaties. Zodat je uitendelijk komt tot een persoonlijke klantervaring die zorgt voor een groeiende, loyale klantenkring!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!