Eind mei vond in een Amsterdamse wijnkelder de tweede editie van de DDMA Mobile Elite plaats. De crème de la crème van mobile Product Owners spraken over de toekomst van mobile app development. Genodigden: de corporates (KLM, Eneco, T-Mobile en ABN Amro), de online uitgevers en e-commerce partijen (Marktplaats, Travelbird, Emesa, Sanoma en Blendle) en de top mobile agencies (aFrogleap, Icemobile, Mediabunker, Sharewire, Green Orange en Fluitman.com).
Het doel de sessie is het in kaart brengen van de uitdagingen gedurende het creëren, ontwikkelen en onderhouden van apps. Denk hierbij aan topics als design en user experience, aanpassingen in het privacybeleid, betrokkenheid van de medewerkers in content, creatie en sales tot aan de steun vanuit de stakeholders binnen bedrijven. De volgende zes bevindingen wil de groep graag met de sector delen:
1: De mobiele toekomst vraagt van alle bedrijven een ‘service design thinking approach’. Het belang van user experience (UX) wordt echter door de elite (en door het management van bedrijven) nog vaak onderschat
2: 100% van de aanwezigen werkt met een agile methodiek; SCRUM maar ook Kanban wordt genoemd. Buiten de development teams is dit (nog) niet de standaard. Voor een succesvol SCRUM proces moet het team beschikken over een product owner met een duidelijk mandaat.
3. Om een IT afdeling snel klaar te stomen voor de toekomst die beheerst zal gaan worden door apps, is het belangrijk ontwikkelaars snel om te scholen naar all round app ontwikkelaars. Een Java web ontwikkelaar kan binnen 6 maanden leren een goede native app te bouwen. Bij voorkeur heeft een organisatie ontwikkelaars in dienst die zowel apps voor iOS als voor Android kunnen bouwen.
4. Snelle gestroomlijnde communicatie tussen ontwikkelaars, designers en alle stakeholders is essentieel. Jira en Slack zijn hierbij de meest gebruikte conversatietools binnen de mobile elite. Trello is opkomend.
5. Voor bijna alle grote projecten wordt automated testing toegepast (bv Calabash). Dit is essentieel om snel te kunnen acteren en regelmatige releases te kunnen garanderen. De experts adviseren altijd een bug tracker in de app te implementeren om, naast alle automated testing en user group testing, onvoorziene bugs eruit te halen.
6. De experts spotten goede ontwikkelaars door middel van hackatons, intern scouten, YP programma’s en stagetrajecten. Goede ontwikkelaars bind je aan je organisatie door ze te omringen met inhoudelijk sterke collega’s en ze te ‘belasten’ met een groter doel of uitdaging. Dit laatste weegt zwaarder dan een dik salaris.
What’s next
In september 2015 organiseert de DDMA Commissie Mobile een volgende editie Mobile Elite. Deze keer voor de top mobile marketeers. De learnings van deze sessie zullen wederom gedeeld worden met de sector. In december 2015 krijgen de top sprekers uit de Elite-gelederen een podium op het DDMA mobile congres ‘Mobile Wave’. Een jaarlijks terugkerend event voor en door professionals binnen het vak Mobile.
Wie waren er aanwezig?
James Tjan (Marktplaats), Maurice Jongerius (Bol.com), Ivo Wentholt (Sharewire), Giorgio Tsie (ABN AMRO), Rene Matla (KLM), Brechtje de Leij (Icemobile), Zoran Kovacevic (Travelbird), Joost Verbiesen (Eneco), Rick Pastoor (Blendle), Edward Holsken (Mediabunker), en Ruud Huigsloot (T-Mobile). De DDMA Commissie Mobile, bestaande uit Tim Akkerman (EMESA), Bart Fussel (aFrogleap), Jorik Dopmeijer (Sanoma), Flip Tonkens (ABN AMRO), Suzan Fluitman (Fluitman.com), Thomas Morselt (Green Orange). Monique Rutten (DDMA) zette de belangrijkste learnings van deze bijeenkomst op een rij.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!