In Londen is deze week het tweede Simplicity Event van Philips. Vorig jaar was het in Parijs.
Wat gebeurt daar in Londen?
Nou, er komen zo'n 150 journalisten uit heel Europa en die mogen zich vergapen aan een aantal werkende uitvindingen (concepten, noemen ze dat zelf) die rond verschillende thema's worden gepresenteerd.
Het is erg leuk, omdat het allemaal werkende toepassingen zijn, die waarschijnlijk nooit helemaal in deze vorm op de markt komen, maar wel een indruk geven van wat er technologisch allemaal kan.
En dat in een setting waarin de consument de hoofdrol speelt. Alle techniek moet in dienst staan van de gebruiker, dat besef is er inmiddels door CMO Andrea Ragnetti wel bij iedereen ingeramd.
Hij zegt: 'Het is onze visie op hoe Philips zich in de komende drie tot vijf jaar gaat ontwikkelen.'
Hij benadrukt dat alle concepten voortvloeien uit een 'deep understanding of the consumer'.
Daartoe heeft het concern ook een aantal persona's (ik noem ze maar ijkpersonen) in het leven geroepen voor wie de nieuwe dingen bedoeld zijn.
In het algemeen zijn het vooral redelijk well to do mensen uit de hogere inkomensklassen, met en zonder kinderen. Die het vreselijk druk hebben, met kinderen, huishouden, werk, sociale contacten en hun omgeving. Met name de vraag hoe fit te blijven lijkt ons erg bezig te houden. Philips houdt het zelf op een groep tussen de 35 en 55 jaar.
Goed, laten we de tour maar maken.
Care For Your Body
Dit is het eerste thema. Look Good is een concept dat bestaat uit een witte schaal en twee witte staafjes. En (rood en blauw) licht om je huid te verbeteren. Iedereen kent waarschijnlijk de infrarode lamp van vroeger wel, die warmte afgaf en goed zou zijn voor pijnlijke plekken. Beetje een oma-ding.
Hier zien we de opvolger. Hippe vormen en bijna alles is wit en simpel te bedienen, dus geen knoppen. Met de ene staaf meet je de conditie van je huid. En met de andere kun je licht laten schijnen. Om te verjongen of om acné te bestrijden. Of om pijn te verzachten. Het apparaat herkent de huid en geeft de noodzakelijke lichtsterkte. De schaal (Feel Good) geeft infra rood licht.
Er is ook een kledingstuk (Soft Therapy), zonder kabels en snoeren, dat je onder je kleding draagt en dat pijnlijke plekken bestrijdt, door infra rode warmte (inclusief vibraties) af te geven. En er is een draagbaar apparaat (Trans Light), met de grootte van een poederdoos, die je wanneer je maar wilt, een dosis zonneschijn geeft.
Aan de muur hangt een grote schijf (Sunshine), lijkend op een forse schotelantenne, die licht geeft. Het ding reageert gedurende 24 uur op de buitenwereld en zorgt dat je binnen meer licht krijgt.
Het brengt buiten naar binnen, zegt Philips. Als je even behoefte hebt aan meer zon in huis, dan is een simpele handbeweging voor de schijf genoeg om het volume op te krikken.
Met de Rise&Shine kunnen met name pubers die 's ochtends niet wakker te krijgen zijn op een relaxte manier aan de dag beginnen.
Het is in feite een wekker, maar dan met licht. In Frankrijk is er nu al een op de markt (80 euro voor de simpele versie) en die zorgt naast licht, dat in intensiteit toeneemt, ook voor begeleidende vogelgeluiden. Op deze manier wakker worden is beter voor je, dan het abrupte gerinkel van een wekker, heeft Philips uitgevonden. De verantwoordelijke marketeer zal me later vertellen dat hij pas eind 2007 naar Nederland zal komen.
Move Your Body
Het is belangrijk om te bewegen en actief te zijn, meent Philips. Dus moeten kinderen kunnen tekenen, niet op een velletje papier, maar op de muren. Met licht. Het is werkelijk tovernarij, maar je ziet hoe een jochie met een witte staaf (Drag&Draw) een kleur kiest en met licht op de muren kan tekenen. Vervolgens kan de tekening ook nog bewegen. Een hoogtepunt, vond ik dat zelf.
Er is ook gewoon fitness, maar dan met een apparaat (In Shape) dat je herkent en bijhoudt wat je doet. Je ziet hoe je iets moet doen en het apparaat (een witte plank tegen de muur, met oplichtende beelden van de coach die je begeleidt) volgt je ook.
Je ziet hoever je bent en hoe ver je nog moet. Als je iets anders wilt doen (je hebt in elke hand een gewicht in de vorm van een bal die gevolgd wordt), dan schakelt hij meteen over. Philips: "You're in control". Hij roept je wel op om door te gaan als je wilt stoppen. Maar geeft ook aan wanneer er een rustperiode aanbreekt.
En je krijgt een beloning, want je ziet ook wat je gepresteerd hebt en hoe je fitheid toeneemt.
Er lag ook een interactieve vloergame voor kinderen. De grote puzzelstukken reageren als je er op stapt en spelen een spel met je.
Ragnetti zei na afloop: 'Simplicity drijft ons nu. Het is meer dan een doel op zich zelf. Het is alles wat we doen, hoe we met elkaar omgaan, collega's onder elkaar, maar ook met klanten en toeleveranciers. We willen alles doen op basis van simplicity. En dat heeft effect.
'Onze relaties met de key accounts is veel beter geworden, omdat we door de druk van simplicity lagen hebben weggesneden en het contact simpeler gemaakt hebben. Onze omzet bij deze key accounts is de afgelopen twee jaar met 20 tot 25 procent gestegen.'
Zo, dat is nu even genoeg. De andere drie thema's volgen nog.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!