De vernietiging van creativiteit

Alle creatieve bedrijven lijken hetzelfde probleem te hebben. De trage processen in grote multinationals zijn dodelijk voor hun creatieve kracht.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het is een van de belangrijkste ‘take-outs’ van mijn eerste 4 weken op de Miami Ad School waarin ik les kreeg van creatieven en strategen uit de VS en de UK: “Als we een goed idee hebben duurt het op zijn minst 2 jaar voordat het door de besluitvorming is.” Dat zegt een van de communicatie-strategen over werken voor een groot internationaal merk. “Fantastische creatieve concepten stranden vroegtijdig in de middle-management laag van organisaties. Je moet praten als brugman om je idee door een organisatie te loodsen. Soms voel ik me meer politicus dan creatief.”

Een vice-president media planning bij een van de grote creatieve bureaus uit New York vertelt over de moeite die het kost om grote merken social media te laten gebruiken: “De laatste jaren hebben we een hoop tijd en moeite gestoken om marketing managers ervan te overtuigen dat ze verder moeten kijken dan de opbrengst van het aantal clicks in online en social media. Het gaat tegenwoordig veel meer om het aanwezig zijn, om het creëren van een online beleving. Daarvan is het effect veel minder goed te meten is. Het heeft ons een paar jaar en honderden rapporten gekost om te laten zien dat het wel effectief kan zijn. Marketing managers bij traditionele merken willen direct resultaat zien van een publiciteitscampagne, terwijl social media veel meer gaat om de lange termijn relatie met de klant."

Nu denk ik niet dat dit probleem uniek is voor de Amerikaanse markt en ook zeker terug te zien is in de Nederlandse markt. Mijn vraag aan u is: Hoe lost u dit probleem op in uw dagelijkse werkzaamheden?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie