De Persgroep wil alle bezittingen van het Britse mediaconcern Mecom overnemen. Vorige week meldde Adformatie al dat De Persgroep opnieuw een overname van de Wegener-kranten zou bekijken. Dat was aanvankelijk het plan, nu gaat het dus om het hele pakket. De Persgroep heeft er in totaal 196 miljoen pond (245 miljoen euro) voor over.
Met het gehele Mecom-pakket is De Persgroep straks ineens ook in Denemarken actief, hoewel het niet ondenkbaar zou zijn dat dit deel weer wordt doorverkocht. De Limburgse kranten (Media Groep Limburg) gaan als het goed is gewoon naar het Belgische Concentra. De Persgroep gaf maandag aan bereid te zijn die overname onder de huidige voorwaarden te steunen.
Krimpende advertentiemarkt
Kijken we naar de Nederlandse markt, dan is het overnamebod een logische stap van De Persgroep in een markt die zich meer en meer zal consolideren. Het is bekend dat Persgroep-topman Christian van Thillo van regionale kranten houdt. Daarom was hij in eerste instantie vooral geïnteresseerd in de regiotitels De Gelderlander, De Stentor, Brabants Dagblad, BN/De Stem / PZC, De Twentsche Courant Tubantia en Eindhovens Dagblad. Die titels hebben het al jaren zwaar op de krimpende advertentiemarkt voor dagbladen. Persgroep-baas Frits Campagne gaf eerder aan dat ook voor de krantenmerken van zijn bedrijf de advertentiemarkt onzeker blijft. Zelfs onvoorspelbaar. Het samenbrengen van de twee uitgevers kan voor beide partijen de nodige voordelen brengen.
Sterke lokale partijen
Remon Buter, head of trading bij GroupM, zegt dat de overname - hoewel de mededingingsauthoriteit haar fiat nog moet geven - een logisch gevolg is van de ontwikkeling van de teruglopende netto mediabestedingen bij het de dagbladen.
‘GroupM is van mening dat consolidaties en reorganisaties naast het hervormen van nieuwe businessmodellen binnen de dagbladsector noodzakelijk zullen zijn om te overleven. Deze overname past in het plaatje. We verwachten dat er nog meer noodzakelijke consolidaties zullen komen. Het is gezond voor de markt dat er ook sterke lokale partijen blijven in een veld waar internationale spelers dominanter worden.’
Besparingen
Kenner van de dagbladenmarkt Piet Bakker ziet dat de combinatie Persgroep-Wegener op de markt van betaalde kranten (zonder de kranten van Media Groep Limburg) al bijna 50% van de markt heeft. In de regio is dat inclusief AD nóg hoger. ‘Op papier kan dat besparingen opleveren: faciliteiten, drukken, bovenregionaal nieuws. Voorwaarde is wel dat het zodanig wordt uitgevoerd dat het geen extra verliezen bij de Wegenerkranten oplevert, zoals bij AD gebeurde.’
Volgens Buter biedt de voorgenomen overname naast het vergrote bereik, betere mogelijkheden tot segmentatie en aanbieden van multimediale proposities op regionaal niveau.
Redactie en commercie
Mediaexpert Paul Disco ziet een goede toekomst voor de Wegener-titels onder de vleugels van de Belgisch-Nederlandse uitgever. Ze zouden er volgens hem zelfs enorm van kunnen profiteren. ‘De Persgroep blijkt in staat om verliesgevende dagbladen weer gezond te maken. Een krant als Trouw had het zonder deze uitgever maar moeilijk gered. De prijs is dat de enorme autonomie van redacties wel is ingekaderd. Een ingelaste redactievergadering over een abonneepremie of een advertorial komt bij De Persgroep niet voor. Redactie en marketing werken veel nauwer samen en zijn op onderdelen zelfs versmolten. Ik was daar huiverig voor, maar redacties mopperen niet, het zal wel goed gaan.’
Regionale dagbladen leveren overigens al 40 jaar oplagedekking in, zegt Disco. ‘In 1973 hadden regionale dagbladen nog een marktaandeel van 60 procent. De concurrentiestrategie, landelijke dagbladen aanvallen, bleek erg onverstandig. Niet de beste, niet de efficiëntste en veel minder dicht op de lezers. Het ontbreekt Wegener nu, zeker sinds de komst van Mecom, aan een deugdelijke visie, strategie en motivatie. De centrale regie vanuit Londen met nota bene lang een topman die geen woord Nederlands sprak, was een enorme rem op ontwikkeling. De combinatie slecht plan en laag moreel is dodelijk. Dat zal bij De Persgroep niet snel gebeuren.’
Tariefbasis
Eindelijk weer een positief geluid uit dagbladenland, omschrijft Hein Asser, Contracting Director Print and Outdoor bij Magna Global, de overname. ‘Voor Wegener is dit een geschenk uit de hemel, want binnen de “empty shell” Mecom was voortbestaan allesbehalve zeker. Het is al langer duidelijk dat er gesaneerd moet worden, maar juist binnen De Persgroep hebben de regionale dagbladen en huis-aan-huistitels van Wegener de beste kans van voortbestaan.’
De Persgroep (tezamen met AD) krijgt met de voorgenomen overname wel een zeer dominante positie binnen regionale dagbladen, maar Magna Global verwacht niet dat dit negatief voor de adverteerdersmarkt zal uitpakken. Asser: ‘De voorgenomen nieuwe tariefbasis die De Persgroep in 2015 gaat introduceren, zal het risico van prijsopdrijving vanuit deze marktdominantie grotendeels teniet doen. De enige vraag die overblijft: Wie gaat NRC Media overnemen?’