In elf categorieën werden de MERCURS dit jaar toegekend aan:
Tijdschrift van het Jaar - Viva (Sanoma Uitgevers)
Lancering van het Jaar - Hollands Diep (Weekbladpers Tijdschriften)
Hoofdredacteur van het Jaar - Karlijn van Overbeek (Quest)
Tijdschriftmarketing van het Jaar - Glamour Stiletto Run (G+J Nederland)
Tijdschriftreportage van het Jaar - '250 rijksten van de 17e eeuw' (Quote)
Artdirection van het Jaar - Kek (Jonge Gezinnen)
Crossmediaal Concept van het Jaar - Girlz! (Audax Publishing)
Tijdschriftcover van het Jaar - Psychologie Magazine (Weekbladpers Tijdschriften)
Tijdschriftcampagne van het Jaar - Iglo Nederland BV
Tijdschriftenretailer van het Jaar - De Drukkerij, Middelburg
Mercur d'Or/LOF-prijs voor Publieks-
tijdschriften - Veronica Magazine
Inmiddels zijn na 10 jaar in totaal 88 Mercurs (vernoemd naar de Haagsche Mercurius, het eerste geïllustreerde tijdschrift uit 1697) uitgereikt. De Mercur-categorieën zijn de afgelopen jaren steeds aangepast aan de ontwikkelingen in tijdschriftenland en het juryrapport geeft dan ook ieder jaar een mooi tijdsbeeld.
De jury noemde 'Viva' jaar in jaar uit bij de tijd, trendsettend en spraakmakend. De restyling doet knap recht aan zowel oude roots als nieuwe eisen van de huidige tijd. De forse oplagegroei en verdrievoudiging van het bereik van de website kon rekenen op grote waardering.
Hollands Diep ontving de prijs voor beste nieuwkomer. Het is vanwege de originaliteit en de kwaliteit dat dit blad de Mercur kreeg in de categorie'Lancering van het Jaar'. Grote bewondering was er voor de artikelkeuze, de manier waarop de onderwerpen worden gebracht en de fraaie vormgeving.
De jury werd in de categorie artdirection verrast door de restyling van Kek. 'Kek is opvallend fris en eigentijds ten opzichte van haar concurrenten', sprak de jury. Met een opvallende fotografie heeft Kek een heel eigen stijl.
Karlijn van Overbeek is de motor achter alle bijzondere producties in Quest en daarvoor verdiende zij in de categorie Hoofdredacteur van het Jaar een Mercur. Zij gaf Quest het afgelopen jaar een nieuwe look en verbeterde inhoud en zorgde hiermee voor weer een oplagestijging.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!