Sociale media hebben als belangrijkste doel om mensen met elkaar te verbinden, maar Facebook maakt het met zijn laatste aanpassingen juist makkelijker om 'los' te komen van je connecties. Door de tijdlijninstellingen beter vindbaar te maken, moeten merken meer moeite doen om hun publiek tevreden te houden.
Merken worden gedwongen creatievere content te posten of voor hun bereik te betalen
Wanneer een Facebookgebruiker aangeeft bepaalde posts niet meer in zijn of haar tijdlijn te willen zien, wordt de gebruiker gelijk verwezen naar het menu met tijdlijninstellingen. Hier kan men aangeven om een vriend, volger of merk te 'muten' of zelfs te 'unliken'. Dit zal gevolgen hebben voor de sociale media strategie van een merk, omdat saaie of slechte content wordt afgestraft met een daling van het aantal likes. Hiertegenover staat dat het aantal likes een betere afspiegeling zal vormen van Facebookgebruikers die het merk echt waarderen.
Sinds Facebook zijn gebruikers laat bepalen wat kwaliteit is, draait succes op Facebook om meer dan enkel de naam van een publisher. Hoewel veel publishers deze veranderingen koesteren en ze wellicht enorme pieken in hun Facebook-verkeer gaan zien, daalt hun organisch bereik en dwingt Facebook ze om te betalen voor functies en toepassingen die voorheen gratis te gebruiken waren.
Toch zijn deze ontwikkelingen ook voor adverteerders en publishers goed, omdat gedragingen op Facebook hierdoor beter in kaart kunnen worden gebracht. De mensen die je bereikt zullen eerder in staat zijn om tot actie over te gaan. Het gevaar bestaat als Facebook het onbetaalde bereik van een publisher nog verder gaat inperken, dat het aantal likes straks alleen maar bestaat uit fans van een publisher of merk.