Bas en Koen Janssen, een creatief team bij N=5, studeerden vorig jaar af aan de Willem de Kooning Academie met de reclamecampagne 'Verbroeders Janssen': 'Eén reclamecampagne voor alle Gebroeders Janssen.' Deze week wonnen de gebroeders met de campagne ('Janssen Brothers United') goud bij de Young Guns International Awards en werden uitgeroepen tot ‘Student Of The Year'. Zij namen het op tegen deze finalisten. (Zie quotes uit het juryrapport onderaan.)
Adformatie legde de broers Janssen een aantal vragen voor.
Heeft zo'n prijs veel betekenis voor jullie?
We hadden nooit verwacht dat ons project ook internationaal gewaardeerd zou worden. Toch waren we nieuwsgierig genoeg om het in te zenden voor de YoungGuns Awards. Uiteindelijk ging er van alles mis met de betaling, waardoor we hebben besloten om onze inzending niet door te zetten. Afgelopen maandag kregen we een mail dat onze inzending toch was meegenomen in de jurering en dat we alsnog konden betalen. Uiteraard hebben we dit zo snel mogelijk gedaan. Een halve dag later wonnen we goud en kregen we de titel ‘Student of the year’. Over geluk gesproken.
Voor ons doet de prijs natuurlijk ontzettend veel. Ons project was bedoelt om zoveel mogelijk PR te genereren voor onszelf in Nederland. Door het winnen van de Young Guns krijgt het nu zelfs internationale aandacht.
Denk je dat zo'n prijs bijdraagt aan 'het respect voor de junior'?
Dat is moeilijk te zeggen. Tijdens onze studie hebben we de kans gepakt om zoveel mogelijk bureaus van binnen te zien. Zo ontdekte we al snel welke bureaus goed bij ons passen en welke niet. Ik denk dat elk bureau anders omgaat met junior creatieven. Uiteindelijk moet je het natuurlijk allemaal zelf doen en niet achterover leunen of wachten op de volgende briefing. Bij de meeste bureaus hebben we laten zien wat we kunnen en zoveel mogelijk kansen aangegrepen. Het gevolg daarvan is dat je sneller wordt behandeld als volwaardig team en daardoor de ‘junior’ stempel verdwijnt.
What's next?
Het winnen van prijzen zorgt misschien voor respect van anderen creatieven. Maar of dat een doel op zichzelf moet zijn weet ik niet. Of je nu senior of junior bent. Ik denk dat je plezier moet hebben in je werk, dan is de kans waarschijnlijk groter dat je daar uiteindelijk voor beloond wordt. Maar wat weten wij ervan? Wij komen tenslotte ook maar net kijken.'
Enkele quotes uit het juryrapport:
Dave Douglass, ECD & Partner, Anomaly Toronto
'Most of the student work could have easily lived in the professional category and made it clear to me that students should make all our case study videos. Again, simple, brilliant ideas won the day, specifically for the Janssen Brothers United. Who ever is lucky enough to hire them will not only get a super talented team but an army of plumbers, electricians and exotic plant farmers (this will all make sense after watching their amazing case study video).'
Kym Nguyen, Copywriter, Grey New York
'These guys are awesome. Wow. The fact that this was their graduation project makes me smile. Really, seeing it made me excited to be in advertising. I love that we’re in an industry that welcomes and rewards ridiculous projects like this.'
Charles Hodges, Creative Director, TBWA Los Angeles
'From the student work, the Janssen Brothers taught us that those looking to break in don’t need to look any further than what’s around them to showcase their storytelling abilities and voice.'
Jasmine Tan, Copywriter, JWT Singapore
'Where to start? We were all mightily impressed by the student work. Students deal with an open brief, which can be both challenging and liberating. To stand out, the work had to do more than solve the problem. I was looking for an unusual point of view. That’s why the work for Janssen Brothers United was instant love for me. The campaign was witty, fun, and absolutely hilarious, right down to their hotline—it displayed all the immeasurable qualities that sometimes get overlooked when cracking a brief. The Janssen Brothers didn’t even look far for a problem—it was a simple idea that was delivered in a delightfully charming way. We’re all in the business of solving problems under pressing deadlines. But to stay playful and have fun while we’re at it? They remind me of why I’m here in the first place. And that’s something else.'
Federico Munichor, Senior Copywriter, Havas Worldwide New York
'I want to say a few words about the Janssen Brothers. These guys are clearly ready for big things. If you see the quality of their work - the script, the tone of the humor, the direction, and everything else – you’ll see how it’s a combination of fresh thinking and a mature execution. Their spot proves that you can do something amazing and even get PR without a budget.'
ADCN nominaties
Het project van de Gebroeders Janssen werd vorige maand ook twee keer genomineerd voor de ADCN lampen.