Hoe meer de farmaceutische bedrijven aan marketing uitgeven, hoe minder prijsbewust artsen worden bij het voorschrijven van medicijnen.
Nefarma, de vertegenwoordiger van de medicijnenindustrie, heeft ‘verbijsterd’ gereageerd. ‘De bronnen deugen niet, cijfers in het rapport spreken elkaar tegen, het gebruikte model kan niet worden toegepast in de Nederlandse situatie en de gesuggereerde beleidsopties zijn achterhaald. De conclusies zijn op drijfzand gebouwd.’
Het CPB stelt voor farmabedrijven te verbieden nascholingscursussen te geven voor artsen in verre oorden of de artsen zelf de kosten te laten betalen. Het postmarketing-onderzoek, waarbij de fabrikant de arts betaalt per voorgeschreven medicijn is volgens het CPB louter bedoeld om het eigen marktaandeel te vergroten.
Nefarma stelt dat marketing nodig is om ervaringen bij het gebruik van het nieuwe medicijnen in kaart te brengen. ‘Een goed geneesmiddel verkoopt zich niet vanzelf. Het CPB plaatst die nuttige activiteiten in een verkeerd en dubieus perspectief en geeft daarmee een gekleurd beeld van de werkelijke situatie.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!