Coolhunt (1): Anti-Café's

Anti-cafés zijn in opkomst in de grote (Europese) steden. Elkaar offline ontmoeten wordt inspirerender. Eerste van een serie Coolhunt blogposts van Norbert Mirani en Carl Rohde.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Sinds 1992 leidt Science of the Time, een wereldwijd Coolhunt netwerk dat op academische wijze doet naar mentaliteitstrends. Door de gedegen validatie kan het dienst doen als basis voor innovatie. De langdurige samenwerking tussen Carl en ondergetekende heeft geleid tot een exclusieve serie Coolhunt blogposts voor Adformatie.

Gespot in Moskou, Londen, Barcelona en Parijs – door onze Coolhunter in die landen aangevuld met Coolhunters uit Brazilië en China: Anti-café&;s. En allemaal vinden ze het prachtig. In de anti-café&;s betaal je niet voor wat je consumeert maar per tijdseenheid die je er verblijft.  
Natuurlijk is er wifi, vaak spelen er films en kun je er gamen. Naast de bijzondere prijskwaliteitsverhouding wordt er toegevoegde waarde geboden door de ‘tribe’ die het anti-café bezoekt.  In Ziferblat, Londen bijvoorbeeld komen veel jonge Russen. De bezoekers wassen er geregeld spontaan zelf de kopjes en bordjes. Lastig om te bepalen waar en onder welke voorwaarden het concept serieus gaat aanslaan. Maar TimeOut, Londen heeft het al wel uitgeroepen tot de beste opening van 2014. Dat is nooit weg.


Learnings:

1.De zoektocht naar innovatieve businessmodellen is eeuwigdurend. Sommige concepten lijken contra-intuïtief. Gratis eten wegggeven, bijvoorbeeld. Maar in Nederland doet Seats2meat iets soortgelijks bijvoorbeeld zeer succesvol. En Napster deed het lange tijd voor muziek. Totdat iTunes met een beter model kwam. Totdat Spotify met een beter model kwam. Hoe dan ook: we kunnen maar beter aandacht besteden aan de zoektocht naar innovatieve businessmodellen, inclusief de contra-intuïtieve.

2.Ook al mag het businessmodel nog wat weinig uitgekristalliseerd zijn, het aardige van de anti-cafés is wel dat ze op twee manieren de tijdgeest raken. Ten eerste wordt in onze zo krachtig gevirtualiseerde wereld offline ontmoeten bijzonderder, aantrekkelijker en inspirerender. Zeker als het om een tribe gaat waar­mee men zich vereenzelvigt en met wie het goed toeven is. Daarnaast, ten tweede, krijgt hier de sharing economy een interessant eigen invulling.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie