De cookiescanner is onderdeel van Privacy Analytics, een service die de Amsterdamse start-up Faktor lanceert vandaag presenteert. Met Privacy Analytics beoogt Faktor uitgevers, webwinkels en adverteerder ondersteuning te bieden in de voorbereiding op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), ofwel de General Data Protection Regulation (GDPR).
Een van de vereisten van de nieuwe regelgeveing is dat adverteerders en uitgevers een zogeten Data Processing Agreement (DPA) afsluiten met alle bedrijven die mogelijk gegevens op hun platformen verzamelen. Dit betekent dat deze partijen een contract moeten afsluiten met alle adverteerders en advertentieplatformen die cookies plaatsen op hun platformen.
Voor internetgebruikers is het eenvoudig om te zien uitgevers, webwinkels en adverteerders is het echter erg lastig om uit te zoeken van wie al deze cookies zijn. Op verzoek van meerdere uitgevers heeft Faktor daarom de ‘Cookie Scanner’ ontwikkeld. De cookiescan-analyse zorgt onder andere voor een overzicht van de bedrijven waarmee een DPA moet worden geregeld.
Cookie-probleem
Faktor ging vorig jaar van start met de ontwikkeling van een op blockchain gebaseerd identiteitsmanagementsysteem voor de AVG. Deze oplossing moet op den duur leiden tot eliminatie van het cookie-probleem, door targeting in online advertising mogelijk te maken zonder gebruik van cookies. Uitgangspunt hierbij is het principe dat de consument eigenaar is van zijn eigen data. 'Tijdens het proces kwamen we tot de conclusie dat we vóór deze livegang onze klanten moeten helpen met de DPA’, zegt Tim Geenen, een van de Faktor-oprichters: 'Dit is een van de onderdelen van de AVG waar geen onduidelijkheid over is, maar die voor veel partijen in de praktijk niet uitvoerbaar is.'
Dat probleem is ontstaan omdat het programmatic ecosysteem berust op het gebruik van cookies en het synchroniseren van data met meerdere derde partijen. Geenen: 'Vaak zijn dat partijen waar je helemaal geen zaken mee doet. Onze cookiescanner maakt het nu mogelijk om browser-, device- en locatieonafhankelijk, cookies te detecteren. Om te voorkomen dat ad-techpartijen de scanner als een bot zien, gebruiken we Artificial Intelligence (AI) en een slim proxysysteem.'
Technisch advies
Naast de cookiescanner is ook de adviserende rol van Faktor binnen het ‘Privacy Analytics-pakket’ belangrijk, vervolgt Geenen. ‘Nadat de cookiescanner per URL inzichtelijk heeft gemaakt welke bedrijven via hun platform mogelijk gegevens verzamelen, kunnen wij onze relaties ook informatie verschaffen over welke van deze bedrijven waarde toevoegen en welke niet. En bieden wij ondersteuning bij het maken van de DPA’s.’
De cookiescanner is inmiddels in gebruik bij online publisher Mannenmedia, ook de Ster zou deze binnenkort gaan testen.
Fotocredits: konstantynov / 123RF Stockfoto
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!