Het designpanel van NEXTpack keek eens goed naar het packaging design van chocoladeletters van huis- en A-merken. Tony’s Chocolonely vinden de juryleden het meest geslaagd, het huismerk van Albert Heijn en de Bijenkorf staan op de tweede en derde plek.
Standaard doosje
Het Sinterklaasgevoel wordt door veel merken alleen in grafische elementen, zoals typografie en illustratie, verbeeld. Wat het panel opvalt, is dat er weinig aandacht is voor de fysieke verpakkingsvorm: bijna alle chocoladeletters zitten in een standaard doosje. Er is weinig designinnovatie te zien.
BNO NEXTpack vindt dit jammer want ‘zowel het Sinterklaasfeest als de chocoladeletter zelf bieden ruimte om iets nieuws te proberen’.
Tony’s Chocolonely
Over het verpakkingsontwerp van de letters van Tony’s Chocolonely zegt het panel: ‘Het uitpakken van de letter is een feestje op zich’.
Zowel het verpakkingsontwerp als de letter zelf van Tony's Chocolonely zijn het minst traditioneel ‘sinterklazig’ van alle beoordeelde ontwerpen, maar het ontwerp als totaal past toch het best bij het Sinterklaasfeest, aldus het panel.
‘De verpakking is typisch voor het merk Tony's Chocolonely en knalt uit het schap door de opvallende typografie en felle kleuren. Onderhoudende teksten op de buitenkant en Sinterklaasillustraties aan de binnenkant. Ook het ontwerp van de letter zelf geeft een knipoog naar een chocoladereep: je kunt de letter als het ware uit de reep "breken". De letter heet dan ook "chocoladeletterreep".’
Tweede plaats: huismerkletter van Albert Heijn (Delicata)
'De ontwerpers van de Delicata Albert Heijn verpakking hebben met duidelijk plezier en veel aandacht aan het concept gewerkt: veel details, leuke illustraties en een goed verhaal. Eigenlijk scoort de verpakking op veel punten hoog, maar gekeken naar fysieke vorm en "unwrapping" experience net geen nummer een.'
Derde plaats: de Bijenkorf
De derde plaats is voor de chocoladeletterverpakking van de Bijenkorf. Product en verpakkingsontwerp versterken elkaar en bieden een ervaring van luxe. ‘Typisch passend bij het merk De Bijenkorf. Mooie typografie met goudopdruk, fijnzinnige illustraties, en gelukkig is er ook het nostalgische gouden kartonnetje, waarop de smakelijk vormgegeven letter rust. Het kost wat, maar dan heb je wel een mooie cadeauletter.’
De rest
Het panel over de overige chocoladeletterverpakkingen: ‘Hema (lekker fris en helder), Jumbo (mooie details), Aldi (heel Hollands), Verkade en Droste (traditionele kwaliteit) en AH Biologisch (knalt uit het schap).’
Poedelprijs
De poedelprijs is voor Jamin, zo besloot het panel: ‘Een liefdeloos doosje met een saaie letter op een plastic traytje. Jammer dat dit oer-Hollandse snoepmerk er geen feestje van maakt.’
Eerder nam BNO NEXTpack al het packaging design van supermarktchocolade onder loep.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!