Premium

Cannes: waarom scoort Nederland niet met mobiel?

Vandaag is de Cannes Lions shortlist voor Mobile bekend gemaakt. Alle Nederlandse inzendingen zijn helaas afgevallen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Terwijl er dit jaar op nationaal niveau prijzen waren voor mobiele cases bij o.a. de SpinAwards, Mobile Media & Marketing Awards en Esprix, is dit op het internationale Lions podium in Cannes niet gelukt.  Waarom? MobileMarketing.nl vroeg het enkele reclame experts. 

Coen Dolaard (MediaMonks): &;De jury kijkt vaak naar mediumspecifieke campagnes. In dit geval campagnes die alleen maar mobiel zijn of niet zonder mobiel hadden kunnen bestaan. Er is wel degelijk een Nederlandse nominatie, maar deze valt onder de Duitse inzendingen, namelijk . Dit is een gezamenlijke productie van MediaMonks en DDB Tribal Düsseldorf. Zonder touchscreentechnologie was het niet mogelijk geweest om een handschrift op een natuurlijk manier vast te leggen.&;

Bert Hagendoorn: &;Oprecht jammer dat Nederland geen kans maakt in deze categorie, met werk dat in binnen- maar ook buitenland al wel prijzen gescoord heeft. Natuurlijk, je neemt het hier op tegen het allerbeste werk wereldwijd. Maar ik durf te betwijfelen of dit ligt aan creativiteit, budget of de manier van inzenden. Ik hoop wel dat volgend jaar meer Nederlandse partijen werk inzenden. We verdienen hier een mooie plek!&

Sven Huberts (ISOBAR): &;Overall, op twee uitzonderingen na (KLM & adidas), is het Nederlandse lijstje inzendingen niet sterk genoeg om mee te kunnen doen in Cannes. Dat we achterlopen is niet nieuw. Er is nog steeds weinig draagvlak voor vernieuwing binnen de categorie. Nog meer reden dat branchorganisaties, bureaus & opdrachtgevers aan de bak moeten. Want de spoeling is zo wel heel dun aan het worden. De shortlist van Cannes laat genoeg voorbeelden laat zien hoe het wel moet. &;

Cees Dingler: &;Op de shortlist zie je veel cases die echt iets gedaan hebben. Applicaties die mensen in beweging brengen. Bij de Nederlandse inzendingen overheersen enerzijds de mobiele campagne gimmics en anderzijds de vaak goed doordachte, maar saaie apps. Met  zo&;n oerdegelijke vaarwater-app weet je van tevoren dat je geen punten gaat scoren in Cannes. Maatschappelijk relevante concepten doen het goed op de internationale festivals, dus daar moet je als Nederlands bureau op inzetten.&;

Lukas Pauka (XS2): &;De Nederlandse cases zijn sterk, maar niet onderscheidend genoeg, je ziet vergelijkbare internationale cases die techniek beter integreren of sterker zijn uitgevoerd.& 

Zie hier het overzicht van alle inzendingen in categorie Mobile:

LIFE SIZE MESSI - ELECTRONIC ARTS EA SPORTS™ - WIEDEN+KENNEDY AMSTERDAM

 

MCDONALD&;S MOBILE APP - MCDONALD’S NETHERLANDS -  DDB & TRIBAL WORLDWIDE Amsterdam

VAARWATER - WATERNET-  TAM Amsterdam

 

VVN EXAMEN APP- VEILIG VERKEER NEDERLAND - GLASNOST Amsterdam

 

KASSA PANEL - VARA BROADCASTING - GREENBERRY Utrecht

 

 

AVIATION EMPIRE - KLM ROYAL DUTCH - LITTLE CHICKEN Amsterdam / MONPELLIER VENTURE

 

TWEET, CHAT, LIKE & DRIVE - MINISTRY OF INFRASTRUCTURE & ENVIRONMENT GOVERNMENT -  N=5 Amsterdam - MEDIAMONKS (production)

 

NITROCHARGE YOUR GAME - ADIDAS - DDB & TRIBAL WORLDWIDE Amsterdam - MEDIAMONKS (production)

 

 

TWEETFIGHTER - HI (KPN) TELECOM - RED URBAN Amsterdam - MEDIAMONKS (production)
 

 

- HEINEKEN BEER - DDB & TRIBAL WORLDWIDE Amsterdam

for the UEFA Champions League

 

 

BEAUTIFUL ENDING FUNERAL INSURANCE COMPANY-  DELA - OGILVY & MATHER AMSTERDAM - MEDIAMONKS (production)

;Beautiful Ending&; case study

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie