43 Britse social media-persoonlijkheden kregen onlangs een officiële brief in de bus met daarin een waarschuwing: het bleek dat ze niet altijd duidelijk zijn geweest over advertising in hun video’s of blogartikelen.
De brief was afkomstig van de Competition and Markets Authority (CMA). De Britse consumentenwaakhond waarschuwde ook de betrokken adverteerders, 19 in totaal, en beval het betrokken bureau, Social Chain, direct te stoppen met dit soort campagnes.
Namen van betrokken bloggers en merken werden niet vrij gegeven; de CMA wil zich concentreren op het marketingbureau. Maar het betrof vooral content over films, games, horeca en datingsites.
Klanten van Social Chain zijn onder andere Apple, Spotify, McDonalds, BBC, 20th Century Fox en Universal.
Na onderzoek van CMA naar 19 campagnes van Social Chain bleek dat veel advertising aan de man/vrouw werd gebracht zonder te vermelden dat dit betaalde content was. De content werd vorig jaar geplaatst op Twitter, Youtube en Instagram, in een periode van 4 maanden.
De accounts van de ‘social media-beroemdheden’ telden samen 4 miljoen volgers. Sommige campagnes waren trending topic op Twitter.
‘Social media-sterren, influencers, kunnen een grote invloed hebben op mensen, vooral jongeren. Het is daarom cruciaal dat mensen, als ze iets willen kopen, niet misleid worden door advertenties op social media die er uitzien als onafhankelijke meningen’, aldus een woordvoerder van de CMA.
Bron: BBC
Beeld: gratis stockfoto
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!