Albert Heijn wil in de slag om de klant behalve met verdere prijsverlagingen ook de Bonuskaart (4 miljoen stuks) meer gewicht geven.
Dit zegt topman Anders Moberg van AH-moederconcern Ahold afgelopen weekend in antwoord op vragen van lezers van het AD.
'De Bonuskaart moet meer voordelen kunnen bieden. Dit om de band met de klanten sterker te maken.'
Voor het einde van het jaar kunnen mensen een offensief verwachten, aldus Moberg.
Hij voorspelt ook dat AH voorlopig door blijft gaan met het verlagen van prijzen. 'We blijven oplettend; waar nodig scherp op de prijzen. En in bepaalde categorieën artikelen vinden voortdurend verlagingen plaats. De concurrentie slaapt morgen niet en ook niet overmorgen.'
Terugblikkend naar zijn aantreden in 2003 en kritiek op zijn hoge salaris, voelt Moberg zich niet zo bijster goed behandeld door de Nederlandse pers. Maar hij geeft ook toe dat hij beter had moeten communiceren met de buitenwereld.
Hoewel Moberg met de verbeterde Bonuskaart een nieuwe service-impuls aankondigt, zou hij bij een nieuwe start in Nederland liever een goedkope supermarktketen hebben opgezet. Winkels waar service een ondergeschikte rol speelt.
'Als ik van de grond af kon beginnen, was ik graag met een discounter gestart', zegt hij tijdens zijn bezoek aan het AD voor het beantwoorden van lezersvragen. 'Maar goed, ik heb te maken met Albert Heijn en de thuisbezorgdienst Albert.nl. Vooral voor die laatste voorzie ik nog veel groeimogelijkheden.'
De uitspraak van Moberg is opmerkelijk omdat Ahold geen enkele goedkope supermarktformule heeft. Het concern gaat er altijd prat op uitbater te zijn van de meer servicegerichte kwaliteitssupers. Moberg onderstreept dat ook in zijn antwoord op lezersvragen.
In Nederland ziet hij weliswaar geen mogelijkheid voor een nieuwe goedkope formule, maar in Polen is Ahold wél van plan discountsupermarkten neer te zetten. 'Polen geven niet meer uit dan 12 euro per persoon per week, dus discounters passen daar heel goed.'
In Nederland rukken de goedkope supermarkten in rap tempo op. Deze week nog werd bekend dat discounters als Aldi en Lidl en Dirk van den Broek 18,2 procent van de markt in handen hebben in plaats van de veronderstelde 13,1 procent.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!