BomVol wint Excellence Customer Media Award 2008

Vanavond zijn de Customer Media Awards 2008 uitgereikt. Het is een sloot aan prijzen. Ik was er niet bij, maar de uitslag staat hier.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wat mij opvalt:

BomVol van Bol.com wint de Excellence Award, én ook nog een Gouden Media Award (categorie b-t-c) en een bekroning (categorie meest vernieuwend). Hadden we trouwens hier .

Bij de makers is spekkoper met de meeste prijzen: twee Gouden, een Zilveren, een Plexiglas en drie Bekroningen (waaronder een voor de Rabobank als opdrachtgever van het jaar).

Hierbij het juryrapport van de Customer Media Awards 2008:

De jury heeft de Excellence Award in het leven geroepen. Unaniem is besloten dat de bekroning hiervoor naar Bomvol gaat. Bomvol geeft aan op welke wijze interactie doorgevoerd kan worden via beeld, geluid en andere interactieve toepassingen.

Bomvol inspireert en verleidt de bezoeker en wordt een voorbeeld voor het vak gevonden. Het geeft een richting aan waar het naar toe gaat met online relatiemagazines.

Beoordeling hoofdcategorie B-to-B

? Goud
Het magazine scoort op alle drie de pijlers (strategie, creativiteit en effectiviteit) hoog. Even zit conceptueel goed in elkaar, is crossmediaal sterk en sluit goed aan op de doelgroep. Het '20-minuten' concept wordt briljant gevonden.

De offline/online strategie van Even is een sterk punt. Het uitgangspunt 'van blad naar internet' wordt door de jury 'uistekend' genoemd. Op deze manier activeert het magazine ontvangers om online informatie op te zoeken. Het feit dat de directe link met Centraal Beheer niet wordt gelegd, wijst men toe aan de strategie die het bedrijf hanteert. Ook de ietwat 'schreeuwerige' tekstopmaak van Even past volgens de jury bij het concept.

? Zilver
De vormgeving is waarin InTune zich volgens de jury van de rest onderscheid.

De verhouding beeld & tekst in combinatie met de sterke fotografie maakt dat de jury InTune een 'voorbeeld' voor andere relatiemagazines vindt. Het magazine doet niet onder voor een publieksblad. Het getuigt van lef om met een andere insteek en verschillende invalshoeken naar de wereld te kijken.

Beoordeling hoofdcategorie B-to-C

- Goud
De jury is unaniem erg enthousiast over Bomvol. De integratie van beeld en geluid wordt erg goed bevonden. Volgens het merendeel van de jury inspireert en verleidt Bomvol zijn bezoeker.

Elke pagina neemt je mee naar een andere wereld. Hierdoor valt minder op dat de spreadopzet weinig innovatief is. Gehanteerde spreadopzet maakt dat de bekijker nieuwsgierig en actief blijft. Feit dat soortgelijke sites in het buitenland bestaan, doet geen afbreuk aan het enthousiasme van de jury. Bomvol wordt beter bevonden dan de site bol.com en verdient volgens de jury goud.

? Goud
Sterkste punt van Politiepost is naar mening van de jury het hoge journalistieke gehalte.
De krant is ontvangergericht en er is sprake van hoor/wederhoor. Door middel van de krant komt de Politie zowel naast de ontvanger als midden in de maatschappij te staan.

Met de krant gaat de politie naar mening van de jury 'back tot basics'. Op deze manier laten zij zien dat een middel niet altijd naar een 'mooier niveau' getild hoeft te worden.

Beoordeling hoofdcategorie Interne uitgave

? Goud
Mobilisatie op basis van het motto is volgens de meeste juryleden de kracht van het magazine. Het crossmediale drieluik is het sterkste punt van Link.

Link koppelt drie kanalen aan elkaar: het magazine, de site en evenementen. Er is sprake van een terugkoppeling vanuit het magazine naar online en vanaf online naar het blad.

De probleemstelling bij Getronics was de afzondering van mensen. Link heeft dit probleem door middel van een bijzonder concept opgelost. Een gastredactie 'vult' het blad met gerichte aandacht voor bepaalde onderwerpen.

Aan deze onderwerpen wordt weer een evenement gekoppeld. Op deze manier is sprake van interactie en worden mensen met elkaar verbonden. De interne kant is crossmediaal binnen het bedrijf vertaald. Qua middelen is Link niet bijzonder vernieuwend het totale pakket is dit echter wel.

? Zilver

Het Sociaal Jaarverslag 2007 wordt door het merendeel van de jury enthousiast ontvangen. Het jaarverslag is zowel inhoudelijk als creatief erg sterk en de inhoud ademt UWV.
Kleine kanttekening wordt geplaatst bij de hoeveelheid informatie die het jaarverslag bevat. Dit neemt niet weg dat de jury zilver toekent aan Sociaal Jaarverslag.

? Glas
RaboEarth is een goed medium om de doelgroep (medewerkers) op de hoogte te stellen wat er allemaal bij de Rabobank speelt op internationaal niveau. Het medium is goed gekozen en de jury is ook te spreken over de achterliggende strategie. Aan RaboEarth wordt glas toegekend.

Beoordeling speciale categorie Meest vernieuwend

? Bekroning

Dichterbij zit technisch goed in elkaar en met Dichterbij wordt de doelgroep op een effectieve manier benaderd.

Het concept van Dichterbij, lokalisatie door middel van het uitgeven op 187 verschillende plaatsen, raakt de ontvanger. De Rabobank komt op deze manier naar mening van de meeste juryleden inderdaad 'dichterbij'. Dichterbij wordt bekroond.

? Bekroning

De jury is unaniem erg enthousiast over Bomvol. De integratie van beeld & geluid in combinatie met de gehanteerde spreadopzet maakt dat de bekijker nieuwsgierig en actief blijft.

Elke pagina neemt je mee naar een andere wereld. Bomvol inspireert en verleidt zijn bezoeker. Het benutten van interactiviteit is volgens de jury de innovatieve factor van Bomvol.

Beoordeling speciale categorie Crossmediaal

? Bekroning

Link wordt een voorbeeld voor het vak genoemd. Het crossmediale drieluik is het sterkste punt van Link. Link koppelt drie kanalen aan elkaar: het magazine, de site en evenementen.

Er is sprake van een terugkoppeling vanuit het magazine naar online en vanaf online naar het blad. De probleemstelling bij Getronics was de afzondering van mensen. Link heeft dit probleem door middel van een bijzonder concept opgelost.

Een gastredactie 'vult' het blad met gerichte aandacht voor bepaalde onderwerpen. Aan deze onderwerpen wordt weer een evenement gekoppeld. Op deze manier is sprake van interactie en worden mensen met elkaar verbonden.

Mobilisatie op basis van het motto is de kracht van het magazine. De jury is van mening dat de crossmediale factor van Link erg hoog is.

Beoordeling speciale categorie Opdrachtgever van het jaar

Rabobank Nederland ? Bekroning

Zowel intern als extern is Rabobank consistent in haar uitingen. Als de opdrachtgever in staat is om het bureau mee te voeren, te inspireren en uit te dagen is dit knap. De jury vindt dat Rabobank Nederland hierin geslaagd is. Ook vindt de jury de eenmalige actie van RaboEarth sterk. Rabobank maakt volgens de jury zijn reputatie waar.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie