Een anti-racisme campagne overspoelde het internet deze week toen een supporter een banaan grooide naar Barcelona speler Dani Alves. Neymar Júnior, land- èn teamgenoot bij Barcelona, begon een heuse lobby: de banaanselfie.
Eerst postte Neymar op Instagram een filmpje van het incident. Vervolgens sprak hij bij een anti-racismeclip harde woorden. 'We zijn allemaal gelijk, we zijn allemaal apen. Stop racisme! Het is een schande dat dit in 2014 nog bestaat en het is tijd daar een stokje voor te steken. De manier om racisme op een dag voor eens en altijd te stoppen, is door te reageren zoals Dani dat gisteren deed. Vindt u dat ook? Neem een foto van het eten van een banaan! We gebruiken hetgeen ze tegen ons hebben in ons voordeel!'
Even later trapte Neymar de lobby af door te poseren met een banaan, samen met zijn zoontje die een pluchen variant vasthoudt. Met hashtags als #weareallmonkeys en #saynotoracism krijgt de actie navolging uit de hele wereld, ook van andere voetballers die selfies uploaden waarop ze een banaan eten.
De wereldwijde social media hype lijkt een spontane ingeving van Neymar. Inmidddels blijkt het incident echter een geplande marketing stunt te zijn, volgens de Spaanse krant AS.
AS schrijft dat de actie is bedacht nadat er in maart dit jaar discriminerende uitlatingen te horen waren geweest, gericht tegen Alves en Neymar tijdens een uitwedstrijd tegen Espanyol. Met het Braziliaanse reclamebureau Loducca werd het plan uitgewerkt om een social media campagne op gang te brengen.
Loducca’s Guga Ketzer zegt tegen AS: “Acties spreken luider dan woorden. Een handeling hoeft niet te worden vertaald en wat we zien is dat dit wereldwijd viraal is gegaan. Het idee was om Neymar zelf de banaan te laten eten, maar uiteindelijk was het Alves die dit deed, en dat werkte net zo goed.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!