Als een zalm in het water

Niet Gerrit Zalm hield dit jaar de traditionele en voorspelbare nieuwjaarstoespraak bij ABN Amro maar zijn "zus" Priscilla Zalm. Geslaagde communicatie of doorgeslagen humor?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Hoeveel gortdroge, onbegrepen en nu al vergeten nieuwjaarstoespraken zouden er aan het begin van dit jaar zijn gegeven? Uitputtende toespraken die betrokken bestuursvoorzitters vaak zelf gedurende de feestdagen hebben geschreven. Waarin ze elke landenunit, elk strategisch onderdeel, elke belangrijke medebestuurder hebben genoemd en geroemd. Keurig en foutloos opgelezen van minimaal 6 volgeschreven A4tjes. Voor een zaal vol ongeïnteresseerde maar quasi beleefd luisterende medewerkers. Heel veel! Teveel. En daarom is het een feest om Priscilla Zalm te horen spreken, de zus van Gerrit Zalm, CEO van ABN-AMRO. Het moet even schrikken zijn geweest voor de keurige bankiers van De Bank die in een grote zaal klaar zaten voor de voorspelbare toespraak van hun bestuursvoorzitter. Want niet Gerrit maar zijn “zus” verscheen ten tonele. En gaf een briljante uiteenzetting over de kernwaarden en businessprinciples van haar onderneming. Een business waarin het omarmen van de klant, het echt verbinding zoeken met die klant en zorgen dat de klant ook graag terugkomt, al eeuwenlang de gewoonste gang van zaken is. De zaal lag plat. En niemand zal deze geestige toespraak met uiterst relevante boodschap nog ooit vergeten.

Lef!

Gewaagd, gedurfd en risicovol. Dit vergt lef. Dit vraagt om innerlijke overtuigingskracht en zelfvertrouwen. En vooral heel veel relativeringsvermogen van een modern bankbestuurder. Zo creëer je een nieuwe cultuur. Maar het moet toch een lastige beslissing zijn geweest. Hoeveel risico nemen we hiermee? Zal het worden begrepen? Hoe reageert het buitenland? Kan een staatsbank dit wel doen? De voorspelbare kritiek zal als acceptabele bijvangst zijn ingecalculeerd. De beste tekstschrijver is aan het werk gezet en de perfecte uitvoering moet tot in de kleinste details geoefend en voorbereid zijn. Met zichtbaar resultaat.

Eerlijk!

Gerrit Zalm heeft door deze humoristisch maar zeer effectieve toespraak niet alleen zijn eigen medewerkers glashelder gemaakt hoe het voortaan moet, maar de gehele financiële sector, tot ver over onze landsgrenzen heen. En hen allen een haarscherpe kritische spiegel voorgehouden. “Eerlijke dienstverlening, transparantie, geen excessieve bonussen meer en het klantbelang echt centraal!” Maar Zalm heeft meer gedaan dan alleen dat. Hij heeft ook het zorgvuldig opgebouwde en gekoesterde imago van de alleswetende, gezaghebbende en masculiene bestuursvoorzitter aan enige noodzakelijke zelfrelativering onderworpen. En daar zal in menig bestuurskamer toch met opgetrokken wenkbrauwen en onbegrip naar zijn gekeken. “Neen Gerrit kan niet werken, daarom geeft ie leiding!” en “Gerrit weet niet veel, maar kan wel goed luisteren!” Het zijn heel verfrissende en voor hardwerkende medewerkers ook heel gewenste en gekoesterde uitspraken. Ook hier heeft Zalm, die zich duidelijke als een vis in het water voelde, een nieuwe norm gesteld. Kritische zelfreflectie met humor en inhoud werkt. ABN-AMRO wordt hierdoor zonder twijfel een beter en menselijker bedrijf. Het unieke optreden van Gerrit Zalm is communicatie zoals het hoort. Onderhoudend, relevant, geestig en relativerend. Met een korte, heldere en reproduceerbare boodschap in een perfecte uitvoering. Dat zal voor veel bestuursvoorzitters nog een hele uitdaging worden volgend jaar.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie