Adidas geeft in het jaarverslag van 2014 (pdf) aan dat vanwege de fundamentele veranderingen in consumentengedrag, het merk een organisatieverandering doorvoert. Het interne proces wordt aangepast om beter om te kunnen gaan met de nieuwe consument.
Het sportmerk heeft zijn marketing ‘omgekeerd’, zo schrijft Bloomberg.
Eigen campagnes
De afdelingen die verantwoordelijk zijn voor de hardloopschoenen en de Orginals (het casual merk) mogen hun eigen campagnes maken.
Binnen het sales strategy & excellence team komt een omnichannelbenadering waarbij alle verkoopkanalen (groothandel: franchise, eigen retailkanelen en e-commerce) onder ‘een dak komen’. Zo moet verkoopinnovatie beter tot zijn recht komen.
Dit moet brandactivatie stimuleren.
Voor wat betreft de eigen retailkanalen en e-commerce:
Sterke groei eigen winkels
Adidas verwacht dat de binnen de eigen retailkanalen de komende jaren een sterke groei zal laten zien: meer brandactivatie, betere conversie en meer winkels.
Het merk zal een nieuw gedifferentieerd en consistent klantenservicemodel in alle winkels gaan bieden.
De nieuwe HomeCourt- en Neigborhood-retailconcepten die in 2014 zijn geïntroduceerd zullen verder worden uitgerold.
De verwachting is dat de e-commerce zal blijven groeien, mede vanwege de veranderede consumentengedrag en -behoeften.
E-commerce zal meer complementair aan de andere kanalen worden.
Nike
Adidas heeft, zeker op de Amerikaanse markt, te lijden onder de concurrentie van Nike.
26 maart zal Adidas meer bekend maken over de nieuwe strategie hoe de het merk het teruglopende marktaandeel in de VS en in Europa wil doen stoppen.
Adidas zal zijn marketingbudget dit jaar verhogen.