ABN Amro: 'Media-industrie is onvoldoende ingericht op jongeren'

Goh, ja. Dat wisten we eigenlijk wel, maar de bank heeft het nu ook vastgesteld: bedrijven in tv-, film ? en muziekindustrie en uitgevers zijn onvoldoende ingericht op jongere doelgroepen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat meldt het 'Media in beeld 2008' dat ABN Amro vandaag presenteert.

In het rapport zijn bedrijfsstrategieën binnen de mediasector onderzocht. Conclusie is dat het op dit moment nog bij veel mediabedrijven ontbreekt aan een 'duale' strategie die verschil maakt tussen jongeren tot 27 jaar (digital natives) en ouderen (digital immigrants).

Belangrijk verschil is dat voor jongeren het fysieke bezit van mediaproducten minder belangrijk wordt dan beschikbaarheid, belevenis, gemak en service.

Toegang tot digitale content op internet en gebruiksvriendelijke dienstverlening daaromheen, worden volgens ABN Amro de hoeksteen van succesvolle verdienmodellen.

Menno van Leeuwen, Sector Banker Media en Technologie bij ABN Amro: 'Bij digital natives ligt de nadruk veel meer op de beschikbaarheid van media dan op het bezit. Denk bijvoorbeeld aan de toenemende belangstelling voor live events en concerten.

'Dit veroorzaakt dat de verkoop van fysieke producten aan eindgebruikers aan belang afneemt. Bedrijven die ook de oudere doelgroep bedienen zullen daarom twee aparte strategieën moeten volgen.'

Uit het rapport, waaraan twaalf opinieleiders uit de Nederlandse mediawereld meewerkten, blijkt onder meer dat de muziekindustrie nog steeds zoekende is naar succesvolle verdienmodellen.

Online muziekwinkels blijken bijvoorbeeld vaak niet rendabel. Nieuwe initiatieven zoals Sellaband, een website waar consumenten zelf kunnen investeren in muziekartiesten, worden gezien als de toekomst. Nieuwe verdienmodellen komen überhaupt moeilijk van de grond omdat het nog ontbreekt aan techniek, organisatie of de juiste IT-structuur.

Hiermee wordt de toegang tot digitale content en gebruiksvriendelijke dienstverlening belemmerd.

Opmerkelijke uitkomst is dat een niet-mediabedrijf, namelijk retailer Bol.com, wordt genoemd als een van de beste voorbeelden met een multimediaal product.

De crossmediale strategie van het van oorsprong traditionele mediabedrijf FD Mediagroep wordt gezien als toonaangevend.

Ook wordt beschreven dat bedrijven veel gerichter te werk moeten gaan om hun eigen doelgroep te creëren, gebaseerd op bijvoorbeeld opleidingsniveau of een specifieke interesse.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie