Aantal online aankopen via smartphone groeit met 42% in 3e kwartaal

Thuiswinkel.org voorspelt dat de totale online bestedingen in 2015 zullen uitkomen op ruim 16,26 miljard euro.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit blijkt uit cijfers van de het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.

De online bestedingen van Nederlandse consumenten zijn onder te verdelen in producten, zoals schoenen, speelgoed en elektronica, en diensten, zoals pakketreizen en eventtickets.

Van de 11,35 miljard euro die online wordt uitgegeven, gaat 5,86 miljard euro (52 procent) naar de aankoop van producten en 5,49 miljard euro (48 procent) naar de aankoop van diensten.

In totaal groeit de online omzet in de eerste drie kwartalen van 2015 met 16,9 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

De online bestedingen aan producten (+ 19,5 procent) groeien hierbinnen sterker dan de online bestedingen aan diensten (+ 14,3 procent).

100,44 miljoen online aankopen

Kijkend naar absolute online aankopen is hetzelfde groeipercentage te zien. In de eerste drie kwartalen van 2015 zijn er 16,8 procent meer aankopen gedaan dan in dezelfde periode vorig jaar, resulterend in een totaal van 100,44 miljoen online aankopen.

Online aankopen van producten zijn in de eerste drie kwartalen van 2015 met 15,0 procent gegroeid en online aankopen van diensten laten een groei van 23,9 procent zien.

Sinterklaas- en kerstaankopen

Naar verwachting levert het laatste kwartaal, waarin ook de Sinterklaas- en kerstaankopen terugkomen, een online omzet op van 4,91 miljard euro.

De voorspelling is dat de totale online bestedingen in 2015 uitkomen op ruim 16,26 miljard euro.

Sterke groei online bestedingen aan food/nearfood-artikelen

De sterke groei van de online bestedingen aan food/nearfood-artikelen die in de eerste twee kwartalen van 2015 was te zien, zet zich ook in het derde kwartaal voort.

De online bestedingen aan food/nearfood bedragen in het derde kwartaal bijna 174 miljoen euro.

Hiermee groeien deze bestedingen met 42 procent ten opzichte van het derde kwartaal vorig jaar en is online food dan ook volop in ontwikkeling.

Maaltijdboxen

Thuiswinkel.org noemt de uitbreiding de uitbreiding van het aanbod aan maaltijdboxen binnen online food een interessante ontwikkeling. Naast de traditionele aanbieders van deze maaltijdboxen, zoals HelloFresh, heeft nu ook Albert Heijn sinds een paar maanden de stap naar de maaltijdbox gemaakt.

Uit aanvullend online onderzoek van GfK onder ruim 50.000 respondenten blijkt dat 27 procent van de Nederlandse consumenten het komende jaar overweegt een maaltijdbox te gaan bestellen. De Allerhande Box en HelloFresh zijn het meest top-of-mind bij de consument, en worden het vaakst in overweging genomen.

Ook Jumbo en Lidl, die op dit moment (nog) geen maaltijdbox aanbieden, staan hoog in de mindset van de consument, aldus Thuiswinkel.org.

Sterke stijging online aankopen via smartphone

De smartphone wordt steeds vaker gebruikt voor het doen van online aankopen. Hoewel het aandeel van de smartphone binnen de totale online markt nog relatief klein is (7 procent), groeit het aantal absolute aankopen via de smartphone explosief.

Waar Nederlandse consumenten in Q3 2014 1,54 miljoen aankopen via hun smartphone deden, is dit aantal in Q3 2015 met 42 procent toegenomen tot 2,19 miljoen.

Ook de gemiddelde waarde van een online aankoop via de smartphone stijgt. De gemiddelde waarde van een aankoop die met de smartphone wordt gedaan, bedraagt in Q3 2015 54 euro (tegenover 47 euro in Q3 2014).

Het onderzoek werd door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org, en mogelijk gemaakt door PostNL

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie