In de Benelux worden de meeste mobiele aankopen gedaan via het iOS platform (iPad/iPhone), blijkt uit Zanox Mobile Performance Barometer 2013. Uit deze barometer komt bovendien naar voren dat het m-commerce aandeel van de geboekte omzet uit online sales in de Benelux in 2013 ten opzichte van 2012 steeg met 14%. De 119% groei in het aantal transacties in de lage landen toont aan dat van verzadiging nog lang geen sprake is. Met deze resultaten is de Benelux stevig verankerd in de top 3 m-commerce regio’s van Europa. Groot-Brittannië neemt de leiding met een groei van 137% en Scandinavië volgt op gepaste voet met 116% groei.
In Europa domineert Apple's iOS met een gemiddeld marktaandeel van 62% tegen 35% voor Android op gebied van het aantal mobiele aankopen. In de Benelux is het aandeel van iOS zelfs nog groter, namelijk 64% ten opzichte van 32% voor Android. Het aandeel van iPads en iPhones in Europa is wel licht afgenomen en groeide het marktaandeel van Android vorig jaar met 7% ten opzichte van 2012.
De gemiddelde uitgaven in 2013 via een iPad en iPhone liggen beduidend hoger dan Android. De iPad gaat aan kop met een gemiddelde waarde van € 78 per bestelling. iPhone-gebruikers doet bestellingen met een gemiddelde waarde van € 52. Android-gebruikers geven gemiddeld € 42 per aankoop uit. Binnen Europa zijn flink wat verschillen per branche te zien. De Europese gemiddelde groeipercentages qua omzet variëren voor de verschillende branches van 185% (Travel), 162% (Financiële dienstverlening), 114% (Telecom & Services) tot 81% (Retail & Shopping). In de Benelux groeide het segment Telecom het hardst met 290% en Travel volgde met 210% groei. De opkomende markten in Oost-Europa laten echter de meest indrukwekkende m-commerce groei zien. De reisbranche in Oost-Europa groeide maar liefst 1001%.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!