Youtubers zijn de nieuwe celebrities, Instagrammers de nieuwe marketingtijgers en twitteraars de nieuwe opiniemakers. Op de gemiddelde pr-perslijst staan tegenwoordig minstens zoveel bloggers/vloggers als journalisten en merken staan in de rij om samen te werken met de young & connected.
Maar was de term influencer een paar jaar geleden nog voorbehouden aan een exclusieve voorhoede van early adopters, tegenwoordig kan iedereen met een smartphone en een socialemedia-account zich social influencer noemen.
Op termijn leidt dat onherroepelijk tot een shake-out, voorspellen twee deskundigen op het gebied van social influencers in het eerste nummer van Adformatie magazine in het nieuwe jaar. In de praktijk zou dat betekenen: meer exclusiviteit en een verschuiving van de focus op 'low quality influencers' naar een selectere groep 'high quality influencers'.
Volgens Peter Kan, managing director van strategisch influencer marketingbureau First Day of Spring, schuilt de crux voor het werkelijk effectief inzetten van influencers in co-creatie. ‘Eerst moet je je afvragen welke influencers voor jou relevant zijn en wie aansluiting hebben met jouw doelgroep. Daarna gaat het erom dat je die influencers zo vroeg mogelijk betrekt bij het maakproces.’
Ook Daan Sip, managing director van Social1nfluencers - een agentschap dat populaire YouTube-creators in Nederland vertegenwoordigt - , pleit voor de social influencer als 'creator'. 'Als je als merk een stapje terug doet en de creator z'n talent laat gebruiken om jouw boodschap voor het voetlicht te brengen, zal je daarvoor worden beloond.'
5 TIPS
• Verkies engagement boven bereik
• Verkies relevantie boven bekendheid
• Werk alleen samen met influencers die werkelijk fan zijn van je merk
• Geef de influencer de ruimte om jouw verhaal op z’n eigen manier te vertellen
• Ga liever voor een langetermijnrelatie met een relevante influencer dan voor een reeks one night stands
Lees het volledige artikel in Adformatie magazine (ook in pdf-versie).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!