3 maanden Miami Ad School: een evaluatie.

Een maand geleden zette ik na 3 maanden weer voet op Nederlandse bodem. Ik mag nu terugkijken op een verblijf aan een van de beste creatieve scholen ter wereld: de Miami Advertising School . Wat heeft deze ervaring me geleerd en hoe ga ik dit in de praktijk toepassen?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ik ging naar de Miami Advertising School als onderdeel van mijn eigen Life Curriculum. Het doel van deze reis was het verbreden van mijn wereld en zien wat de trends zijn op het gebied van advertising in de VS. Ook wilde ik mijn netwerk uitbreiden in het land waar het vak ooit is uitgevonden.

Er tussenuit
Ik voel me als mens ontzettend gegroeid. Ik heb vanaf mijn 15e altijd gestudeerd en daarnaast gewerkt. Ik gunde mezelf de afgelopen 7 jaar amper de tijd om er eens helemaal uit te zijn. Het was daarom ook de beste stap die ik nu kon maken om eens helemaal uit mijn vertrouwde wereld te stappen mezelf de tijd te geven om eens rustig te kunnen denken, leren, lezen, plezier maken en genieten. Door afstand te nemen van je eigen vertrouwde omgeving ga je dingen anders zien - objectiever misschien. Ook &samhoud inspirations, ons reclamebureau hier in Nederland, kan ik nu bekijken met een nieuwe motivatie en verse energie zodat wij de volgende grote stap kunnen gaan maken.
Eigenlijk zou elk mens elke 2 tot 3 jaar de kans moeten krijgen om uit zijn vertrouwde wereld te stappen om inspiratie en energie voor de toekomst op te doen. Het maakt je een completer en gelukkiger mens.

De toekomst van advertising
Ik ben er nog meer van overtuigd geraakt dat het bedrijfsleven geholpen kan worden met het verzinnen van concepten en modellen die veel geld opleveren maar die ook de wereld beter maken. We gaan naar een tijd toe waar er niet meer in campagnes gaat worden gedacht maar veel meer in lange termijn communicatie strategieën. Doordat er online relaties met de consument wordt aangegaan moet een bedrijf veel meer gaan denken in langlopende consument relaties in plaats van het korte termijn overtuigen van de consument om een product aan te schaffen.

We kunnen niet meer denken in social media campagnes of tv campagnes. Nee, de meest succesvolle concepten zijn 360 graden concepten die vaak zelf ook nog eens zelf geld opleveren als individuele business modellen. Alleen social media of alleen traditionele media werken niet, alles moet op elkaar aansluiten.

Daarnaast is door de opkomst van social media de grens tussen interne en externe communicatie steeds vager geworden. De medewerker, en zijn netwerk, wordt het sterkste mediamiddel wat een bedrijf in handen heeft. Dit betekend dat er ook steeds meer het belang zal worden ingezien (dus meer budget) voor interne communicatie. De bedrijfsvisie, de manier hoe deze naar medewerkers wordt gecommuniceerd en de alignement met het verwoorden van de visie naar buiten zal steeds meer op een lijn komen te liggen.

Pitchen, pitchen, pitchen
De Amerikaanse “entrepreneurial spirit” heeft me als jonge ondernemer enorm doen opleven. Het is zo waanzinnig gaaf om al die creatieve startups te zien die alleen maar vooruit willen. Maar ook de grotere bureaus hebben als motto: pitchen, pitchen, pitchen; het aantal pitches is de belangrijkste KPI. Ik wil daar zelf de komende jaren veel in verbeteren en gedurfder in worden. Ik wil meer naar bedrijven toe gaan en zeggen: “Ik wil voor jullie werken, ik denk dat ik jullie kan helpen”. Het betekent ook veel meer ideeën presenteren en pitches doen. En nog harder werken, nog meer ideeën verzinnen en die vervolgens vooral ook uitwerken. Een van de directors van CPB zei altijd tegen ons bij elke oefenpitch: “een idee zonder uitwerking bestaat niet.” En het klopt, zonder het idee te zien, zal je het nooit verkopen.

Zou ik de school aanbevelen?
De Miami Advertising School heeft een fantastisch netwerk. Je ontmoet de meest fantastische en inspirerende sprekers van de grootste reclamebureaus ter wereld. Wat dat betreft was het zeker de moeite waard. Ik denk echter wel dat de school ook voor een deel voortleeft op een oude glorie. Oprichter Ron Seichrist begint oud te worden (76) en dat je merk je in de school. Er is mijn inziens te weinig aandacht voor echte oprechte coaching en er wordt weinig gekeken naar een opleidingsstructuur: het bouwt niet ergens naar toe. De fut is er een beetje uit.
Wat mijn Amerikaanse ervaring ook van een grote meerwaarde maakt. is dat de school enorm ambitieuze medestudenten aantrekt. Het Amerikaanse studiesysteem stimuleert de studenten zoveel meer om elke keer het beste uit zichzelf te halen dan in Nederland. Door constant contact te houden met het bedrijfsleven en te zorgen voor uitwisseling daarmee, maakt dat studenten al vanaf dag 1 bezig zijn met waar zij later aan willen werken en daar dus extra hun best voor doen. Heel anders dan Nederlandse studenten die het in hun eerste jaren van de studie vaak allemaal niet zoveel uitmaakt omdat toch alleen maar op de wetenschap wordt gefocust. Het carrière maken in de Verenigde Staten begint al bij het begin van de studie.

Zou ik het aanbevelen? Ja, want uiteindelijk maak je uiteraard zelf je eigen leerervaring, en die leerervaring was fantastisch. Daarom geloof ik ook erg in mijn keuze om mijn eigen Life Curriculum vorm te geven: leren van ervaringen die je zelf bewust kiest en de bijzondere mensen die je in de wereld ontmoet..

Om deze blogreeks af te sluiten wil ik concluderen dat ik geloof dat ik beter ben geworden in het verzinnen van concepten en business modellen die de wereld beter maken. Een ontwikkeling waar ik erg in geloof en mijn leven lang voor wil leven en werken! Mocht u ook in deze filosofie geloven wil ik u nog een vraag stellen: Mag ik ook bij u komen pitchen?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie