Het Nederlands Dagblad (ND) en de Regionale Publieke Omroepen (RPO) zijn overgestapt op een nieuwe technische oplossing om privacyvriendelijker te adverteren in hun nieuwsapps. Ze zijn namelijk gewisseld van software development kit, beter bekend als een SDK. De nieuwe SDK is ontwikkeld door twee Nederlandse partijen en kan in-app-reclames tonen zonder privacygevoelige gebruikersgegevens te verzamelen.
Privacyvriendelijker en sneller
Opt Out Advertising en Pinch hebben de handen ineengeslagen om tot de SDK van eigen bodem te komen. Opt Out Advertising staat bekend om zijn cookieloze advertentiemethode voor websites, waar Pinch mobiele apps ontwikkelt voor verschillende nieuwsmedia. De SDK staat alleen advertenties zonder cookies en trackers toe, en toont die vervolgens aan app-gebruikers. Advertenties met cookies en trackers worden tegengehouden. Dat is vooral interessant op Google's Android-besturingssysteem, dat standaard gebruikersdata met adverteerders deelt. Apple's iOS doet dit niet. De SDK werkt op beide besturingssystemen.
De eerste media, ND en RPO, hebben hun vorige SDK ingewisseld voor die van Opt Out Advertising en Pinch. De nieuwsmedia zeggen niet wélke SDK zij voorheen gebruikten. Veel apps leunen op de SDK van techreus Google.
Volgens Opt Out Advertising en Pinch is hun SDK niet alleen privacyvriendelijker, maar ook sneller en zo gebruiksvriendelijker. Tim Klein Haneveld van Pinch licht toe: 'Traditionele advertentieoplossingen gebruiken een enorme hoeveelheid data van consumenten om zo gericht mogelijk te kunnen adverteren. Dat gaat niet alleen ten koste van de privacy, maar in-app zorgt dit dataverkeer ook voor een slechte performance: apps met dit soort oplossingen zijn veel trager. Mooi dat wij nu samen met Opt Out een veilig alternatief kunnen bieden voor uitgevers, adverteerders en de consument.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!