Overslaan en naar de inhoud gaan

Google ziet advertentie-inkomsten uit YouTube opnieuw dalen

De advertentie-inkomsten uit Google Zoeken zijn in het afgelopen kwartaal wel met een fractie gestegen.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Google heeft de omzet uit advertenties op YouTube voor het derde kwartaal op rij zien afnemen. De advertentieomzet op het platform daalde met 2,6 procent ten opzichte van een jaar geleden en bracht afgelopen kwartaal 6,69 miljard dollar op. Google verklaart de teruglopende omzet door terughoudende adverteerders, die beter op hun uitgaven letten in deze economisch onzekere tijd.

related partner content for mobile comes here

Omzet uit Search bijna gestabiliseerd

Ook de 'search & other'-categorie, die vooral draait om advertentie-inkomsten uit Google Search, boekt minder indrukwekkende resultaten dan in voorgaande (corona)jaren. In het afgelopen kwartaal was de omzet slechts 1,87 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2022 (totaal 40,4 miljard dollar). Ter vergelijking: in het eerste kwartaal van 2022 was de groei 24,28 procent en in 2021 was dit slechts 30,11 procent.

Google's zoekmachine ervaart ook toenemende concurrentie van nieuwere technologieën als ChatGPT van OpenAI en de Bing-chatbot van Microsoft. Google werkt aan zijn eigen, rivaliserende chatbot Bard, maar die bevindt zich nog in de experimentele testfase. 

Lees ook

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in