Overslaan en naar de inhoud gaan

Eerste Nederlandse media-uitgevers zijn overgestapt op privacyvriendelijk in-app adverteren

Het Nederlands Dagblad en Regionale Publieke Omroepen maken gebruik van de oplossing van Nederlandse bodem.
Nederlands Dagblad
© Afbeelding: Nederlands Dagblad
Nederlands Dagblad
© Afbeelding: Nederlands Dagblad

Het Nederlands Dagblad (ND) en de Regionale Publieke Omroepen (RPO) zijn overgestapt op een nieuwe technische oplossing om privacyvriendelijker te adverteren in hun nieuwsapps. Ze zijn namelijk gewisseld van software development kit, beter bekend als een SDK. De nieuwe SDK is ontwikkeld door twee Nederlandse partijen en kan in-app-reclames tonen zonder privacygevoelige gebruikersgegevens te verzamelen.

related partner content for mobile comes here

Privacyvriendelijker en sneller

Opt Out Advertising en Pinch hebben de handen ineengeslagen om tot de SDK van eigen bodem te komen. Opt Out Advertising staat bekend om zijn cookieloze advertentiemethode voor websites, waar Pinch mobiele apps ontwikkelt voor verschillende nieuwsmedia. De SDK staat alleen advertenties zonder cookies en trackers toe, en toont die vervolgens aan app-gebruikers. Advertenties met cookies en trackers worden tegengehouden. Dat is vooral interessant op Google's Android-besturingssysteem, dat standaard gebruikersdata met adverteerders deelt. Apple's iOS doet dit niet. De SDK werkt op beide besturingssystemen. 

De eerste media, ND en RPO, hebben hun vorige SDK ingewisseld voor die van Opt Out Advertising en Pinch. De nieuwsmedia zeggen niet wélke SDK zij voorheen gebruikten. Veel apps leunen op de SDK van techreus Google. 

Volgens Opt Out Advertising en Pinch is hun SDK niet alleen privacyvriendelijker, maar ook sneller en zo gebruiksvriendelijker. Tim Klein Haneveld van Pinch licht toe: 'Traditionele advertentieoplossingen gebruiken een enorme hoeveelheid data van consumenten om zo gericht mogelijk te kunnen adverteren. Dat gaat niet alleen ten koste van de privacy, maar in-app zorgt dit dataverkeer ook voor een slechte performance: apps met dit soort oplossingen zijn veel trager. Mooi dat wij nu samen met Opt Out een veilig alternatief kunnen bieden voor uitgevers, adverteerders en de consument.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in