Premium

Ministeries kunnen 73 miljoen euro besparen op communicatie

Dat blijkt uit ‘ombuigingslijst’ van Financiën voor formatie. Voor het eerst is communicatie als besparingspost opgenomen, een veeg teken.

Haagse voorlichters, bewindspersonen en media bij de Tweede Kamer

De rijksoverheid kan 73 miljoen besparen aan personeelskosten voor communicatie. Snijden in het aantal communicatie-fte’s bij de kerndepartementen zou 35 miljoen euro opleveren, aan externe communicatieadviseurs kan 38 miljoen minder worden uitgegeven.

Dat blijkt uit de ombuigingslijst die het ministerie van Financiën in december naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

In de ombuigingslijst staan de mogelijkheden voor het Rijk om te snijden in de kosten. Het gaat om een zogenoemde ‘technische ondersteuning voor politieke keuzes’, er wordt geen oordeel gegeven of ze wenselijk zijn. De lijst wordt jaarlijks rond Prinsjesdag naar de Kamer gestuurd.

Speciaal voor de formatie is de ombuigingslijst van 2023 geactualiseerd. Opvallend is daarbij dat er voor het eerst ook bezuinigingen op de afdelingen communicatie bij de ministeries zijn meegenomen.

Dit is een teken dat besparingen op communicatie een onderdeel zullen zijn van de formatiebesprekingen. Pieter Omtzigt liet in 2021 al weten dat hij vindt dat het ‘leger’ aan voorlichters bij het Rijk uit de klauwen is gegroeid. In het verkiezingsprogramma van NSC stond ook dat dit aantal moet worden teruggebracht.

Terug naar niveau 2018

Technisch is dat mogelijk, blijkt dus uit de berekening van het ministerie van Financiën. Dit gaat daarbij uit van een bezetting in personeel bij de afdelingen het jaar 2018.

Het aantal fte bij afdelingen communicatie van de kerndepartementen is sinds dat jaar toegenomen van 635 communicatieprofessionals tot 936 in 2023. Teruggaan naar de bezetting van 2018 zou uiteindelijk een structurele een besparing van circa 35 miljoen euro opleveren.

Bij de externe inhuur van communicatieadvies is nog meer weg te halen. Ministeries, inclusief uitvoeringsorganisaties, gaven in 2022 circa 58 miljoen euro uit aan externe inhuur communicatieadvies. In 2018 was dit nog circa 16 miljoen euro. Als de uitgaven worden teruggeschroefd naar dat jaar levert circa 38 miljoen euro op.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie