Ministeries kunnen 73 miljoen euro besparen op communicatie


De rijksoverheid kan 73 miljoen besparen aan personeelskosten voor communicatie. Snijden in het aantal communicatie-fte’s bij de kerndepartementen zou 35 miljoen euro opleveren, aan externe communicatieadviseurs kan 38 miljoen minder worden uitgegeven.
Dat blijkt uit de ombuigingslijst die het ministerie van Financiën in december naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijTeamleider Online
AVROTROSCommunications Director
World Press PhotoIn de ombuigingslijst staan de mogelijkheden voor het Rijk om te snijden in de kosten. Het gaat om een zogenoemde ‘technische ondersteuning voor politieke keuzes’, er wordt geen oordeel gegeven of ze wenselijk zijn. De lijst wordt jaarlijks rond Prinsjesdag naar de Kamer gestuurd.
Speciaal voor de formatie is de ombuigingslijst van 2023 geactualiseerd. Opvallend is daarbij dat er voor het eerst ook bezuinigingen op de afdelingen communicatie bij de ministeries zijn meegenomen.
Dit is een teken dat besparingen op communicatie een onderdeel zullen zijn van de formatiebesprekingen. Pieter Omtzigt liet in 2021 al weten dat hij vindt dat het ‘leger’ aan voorlichters bij het Rijk uit de klauwen is gegroeid. In het verkiezingsprogramma van NSC stond ook dat dit aantal moet worden teruggebracht.
Terug naar niveau 2018
Technisch is dat mogelijk, blijkt dus uit de berekening van het ministerie van Financiën. Dit gaat daarbij uit van een bezetting in personeel bij de afdelingen het jaar 2018.
Het aantal fte bij afdelingen communicatie van de kerndepartementen is sinds dat jaar toegenomen van 635 communicatieprofessionals tot 936 in 2023. Teruggaan naar de bezetting van 2018 zou uiteindelijk een structurele een besparing van circa 35 miljoen euro opleveren.
Bij de externe inhuur van communicatieadvies is nog meer weg te halen. Ministeries, inclusief uitvoeringsorganisaties, gaven in 2022 circa 58 miljoen euro uit aan externe inhuur communicatieadvies. In 2018 was dit nog circa 16 miljoen euro. Als de uitgaven worden teruggeschroefd naar dat jaar levert circa 38 miljoen euro op.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidAltijd jammer als communicatie primair als een kostenpost wordt benaderd, terwijl de behoefte aan duidelijkheid, openheid, dialoog en simpelweg gehoord willen worden zo enorm groot is.
Goed om twee dingen uit elkaar te houden. Ten eerste een verondersteld onbegrip over het belang van communicatie bij Financiën en Omtzigt (quod non). En twee: de extreme toename van uitgaven aan communicatie (vooral inhuur) tijdens Rutte III en IV in 2018-2023. Stijging 50 - 350%. Of je een emmer leeggooit!
Het is niet te verkopen als je zowel vaste fte als inhuur laat exploderen voor méér content en vage strategiesessies. In die tijd (corona) is enorm veel bulk en slappe kost geproduceerd. Dat hoeft niet meer.
Verhoog dus liever de inzet van je vaste mensen naar bewezen effectief, of disruptief. Schuif pas aan als je verstand hebt van de business én van je vak - anno nu. Geloof me: als directie- en bestuurstafels dát merken willen ze echt niet terug naar 2018!